بریتانیا اولین مأموریت قمری خود را با کمک آمریکا و اوکراین راهی کره ماه می‌کند

0 312

شرکت بریتانیایی اسپیس‌بیت (Spacebit) قصد دارد طی مأموریتی اولین کاوشگر قمری بریتانیا را به ماه ارسال کند. اسپیس‌بیت برای این منظور با شرکت‌های آمریکایی استروباتیک (Astrobotic Technology) و اینتوتیو (Intuitive Machines) همکاری خواهد کرد تا از فرودگرهای آن‌ها برای انجام مأموریت خود استفاده کند.

در این پروژه کاوشگری که با نام‌ آساگومو (Asagumo) شناحته می‌شود، قرار است در ژوئیه۲۰۲۱ توسط حامل فضایی ولکان (Vulcan) متعلق به شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) روانه قمر زمین شود. آساگومو توسط مأموریتی موسوم به اسپیس‌بیت میشن وان (Spacebit Mission One) که یک وسیله نقلیه فضایی با دو چرخ است، روی سطح ماه پیاده شده و عملیات اکتشافی خود را آغاز می‌کند. اسپیس‌بیت میشن وان نیز با همکاری شرکت اوکراینی یوژماش (Yuzhmash) توسعه می‌یابد. بدین ترتیب به‌گفته پاولو تاناسیوک (Pavlo Tanasyuk)، بنیان‌گذار اسپیس‌بیت، این شرکت با داشتن دو وسیله نقلیه، شانس خود را برای موفقیت در این مأموریت افزایش می‌دهد.

نمای مأموریت اسپیس‌‌بیت میشن وان

آساگومو فقط ۱.۳ کیلوگرم وزن دارد و به‌جای چرخ مجهز به چهار پای رباتیک است که توسط آن‌ها به پیمایش سطح ماه پرداخته و با استفاده از یک حسگر لیدار (Lidar) و سایر تجهیزات خود آن را کاوش می‌کند. آساگومو در منطقه‌ای موسوم به دریاچه مرگ (Lacus Mortis) به اکتشافات خواهد پرداخت و مأموریتی ۱۰ تا ۱۳ روزه را به‌انجام می‌رساند. این منطقه دشتی پوشیده از گدازه‌های بازالتی می‌باشد که در قسمت شمال شرقی کره ماه واقع شده ‌است.

نمای کاوشگر آساگومو

بنابر برنامه‌ریزی‌ها آساگومو به کاوش دالان‌‌ها گدازه (Lava tubes) در این منطقه می‌پردازد. دالان گدازه یک مجرای طبیعی است که توسط جریان گدازه‌های آتشفشانی ایجاد می‌شود و در زیر سطح سخت‌شده مواد مذاب آتشفشانی حرکت می‌کند. پس از تخلیه این گدازه‌ها، محل‌هایی غار مانند شکل می‌گیرد که به آن‌ها دالان‌ گدازه می‌گویند. گفتنی است آساگومو می‌تواند در دمای حداکثر ۱۳۰ درجه سانتیگراد دوام بیاورد. مطابق اظهارات تاناسیوک، اسپیس‌بیت داده‌های به‌دست‌آمده از این مأموریت را در اختیار جامعه علمی سراسر جهان قرار خواهد داد.

 

wikipedia ، wikipedia ، wikipedia ، wikipedia ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16019
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها