روسیه به‌دنبال توسعه حامل فضایی چند بار مصرف با قابلیت استفاده مجدد حداقل ۱۰۰ بار

0 513

موفقیت‌های اخیر شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در توسعه حامل فضایی چند بار مصرف باعث انقلابی در صنعت فضایی شده و از‌این‌رو آژانس‌های فضایی مختلف به‌دنبال توسعه مدل‌های مشابه هستند. در همین راستا دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، برنامه‌های آینده این آژانس برای توسعه حامل فضایی جایگزین سایوز (Soyuz) را اعلام کرد. وی در‌این‌باره گفت: «ما در حال ساخت حاملی با سوخت متان هستیم که جایگزین سایوز-۲ می‌شود و قصد داریم مرحله اول آن را طوری بسازیم که قابلیت استفاده مجدد برای حداقل ۱۰۰ پرتاب را داشته باشد.»

راگوزین همچنین تأکید کرد هرچند آن‌ها فعالیت‌های آمریکایی‌ها را زیر نظر دارند، به‌دنبال کپی‌برداری نیستند و مهندسان روس قصد پیشی گرفتن از فناوری اسپیس‌ایکس را دارند. یکی از ویژگی‌های قابل ارتقا از نظر راگوزین نحوه فرود است که می‌تواند در خشکی انجام شود؛ چرا که حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) اسپیس‌ایکس روی سکویی در آب‌های آزاد فرود می‌آید.

 وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روسکاسموس دوباره امکان بازگشت به سیاره زهره را فراهم آورد. راگوزین بر این باور است که این سیاره به‌خاطر برخی شباهت‌ها به زمین امکان مطالعه و درک بهتر تغییرات اقلیمی را فراهم خواهد کرد و از این نظر گزینه‌ای جذاب‌تر از مریخ می‌باشد.

پیش از این آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز از طرح‌هایی برای دستیابی به فناوری مشابه خبر داده بود. ناسا به‌لطف آزمایش موفق کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) اسپیس‌ایکس از اتکا به سایوز روس‌ها بی‌نیاز شده و دیگر ناچار به پرداخت هزینه ۸۰ میلیون دلاری برای پرتاب هر فضانورد نیست. کاهش هزینه‌های سفر به فضا با کرو دراگون از یک سو و از سوی دیگر ظرفیت بیشتر آن نسبت به سایوز، روس‌ها را وادار به توسعه فناوری جدید برای حفظ توان رقابتی کرده است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15649
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها