روسیه با همکاری شرکت آمریکایی اعزام توریست به فضا را از سر می‌گیرد

0 415

پس از یک دهه دوری روسیه از توریسم فضایی، آژانس فضایی این کشور موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) از ارسال دو توریست به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط فضاپیمای سایوز (Soyuz) در سال ۲۰۲۳ خبر داد. روسکاسموس به‌منظور تحقق این مأموریت در حال همکاری با یک شرکت آمریکایی به‌نام اسپیس ادونچرز (Space Adventures) است. همچنین قرار است در اتفاقی بی‌سابقه یکی از توریست‌ها با کمک یکی از فضانوردان روسیه راهپیمایی فضایی انجام دهد. 

این شرکت مسئول برنامه‌ریزی سفرهای فضایی برای مشتریان متمول بوده و در گذشته برای ارسال هفت نفر به ایستگاه فضایی با روسکاسموس همکاری کرده است. اما روسکاسموس از سال ۲۰۰۹ تقریباً تمام فعالیت‌های مربوط به توریستم فضایی را به‌منظور کمک به ناسا برای اعزام و بازگرداندن فضانوردان به این ایستگاه متوقف کرد. ولی حالا اوضاع فرق کرده است؛ شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) اخیراً فضانوردان ناسا را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی برده و همچنین قصد دارد در آینده به‌طور پیوسته سفرهای توریستی انجام دهد.

شرکت بوئینگ (Boeing) نیز با کپسول استارلاینر (Starliner) خود که در حال حاضر مراحل توسعه را پشت‌سر می‌گذارد، در کنار اسپیس‌ایکس فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی اعزام خواهد کرد. این‌ها یعنی ناسا دیگر به‌طور کامل به فضاپیمای سایوز وابسته نیست و صندلی‌های بیشتری در این فضاپیما خالی خواهد شد. در نتیجه روسکاسموس دوباره می‌تواند انجام سفرهای توریستی را از سر بگیرد.

گفتنی است تاکنون هیچکدام شهروندان عادی که به ایستگاه فضایی رفته‌اند، راهپیمایی فضایی انجام نداده‌اند. راهپیمایی فضایی کاری بسیار پرزحمت بوده و به ساعت‌ها تمرین روی زمین نیاز دارد. بنابر اعلام اسپیس‌ ادونچرز، افرادی که برای این سفر پذیرفته می‌شوند برای این منظور می‌بایست تمرین‌های مخصوص و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای را با موفقیت پشت‌سر بگذارند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15432
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها