پرتاب ماهواره ظفر برای دومین بار به‌تعویق افتاد

0 495

عملیات انجام پرتاب ماهواره ظفر برای دومین بار طی روزهای اخیر به تعویق افتاد. پیش‌تر مقامات وزارت ارتباطات و سازمان فضایی ایران، پایان هفته گذشته را به‌عنوان زمان پرتاب این ماهواره اعلام کرده بودند که این تاریخ به روز شنبه ۱۹بهمن‌ به‌تعویق افتاد. امروز اما پرتاب ماهواره سنجش از دور ظفر برای بار دوم به تعویق افتادمرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، در این خصوص گفت: «برای آنکه دقت فدای سرعت نشود، پرتاب ماهواره ظفر با تعویق انجام خواهد شد و زمان دقیق قرارگیری آن در مدار به زودی اعلام می‌شود.» وی روز جمعه ۱۸بهمن با انتشار توئیتی نوشته بود: «بیش از صد خبرنگار از سایت امام خمینی (ره) سمنان به صورت حضوری و نیز جمع زیادی از دانش‌آموزان المپیادی از سایت مرکز فضایی ماهدشت به صورت زنده، نظاره‌گر پرتاب ماهواره ظفر خواهند بود.» 

ظفر که توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی شده، از قابلیت تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با تفکیک مکانی ۲۵ متر و ۵۰ متر برخوردار بوده و امکان ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر از طریق محموله ذخیره و ارسال پیام ماهواره یادشده فراهم می‌شود. در همین حال محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی که در جهت اندازه‌گیری میزان دوز یونیزه کننده پرتوهای کیهانی به کار گرفته می‌شود در این ماهواره قابل استفاده خواهد بود.

مطابق اظهارات رئیس سازمان فضایی این ماهواره قرار است در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. همچنین مدت گردش آن در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه خواهد بود. به‌روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی و پایش توسعه شهری و نیز به‌روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی از جمله کاربردهای ظفر است. در همین حال، به‌روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و دریاچه‌ها از طریق این ماهواره انجام خواهد شد. شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشه‌های ساختاری گسل‌ها و چین‌ها در مقیاس ملی از دیگر کاربردهای این ماهواره است که می‌توان از آن در دسته‌بندی کاربردهای تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین‌شناسی استفاده کرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14759
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها