ژاپن در ساخت یک ایستگاه فضایی در مدار ماه به ناسا کمک خواهد کرد

سپتامبر گذشته سازمان ناسا (NASA) و آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن (JAXA) از قصد خود برای همکاری مشترک در برنامه آمریکا برای بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) پرده برداشتند؛ اکنون این همکاری به شکل رسمی اعلام شده است.

دولت ژاپن طی جلسه‌ای با حضور نخست وزیر شینزو آبه (Shinzō Abe) و اعضای کابینه او، توصیه کمیته سیاست فضایی این کشور را برای کمک به پروژه لونار گیت‌وی ناسا پذیرفته است. در همین راستا، ژاپن به آژانس فضایی آمریکا در ساخت یک ایستگاه فضایی مداری نزدیک کره ماه که قرار است طی پروژه لونار گیت‌وی (Lunar Gateway) انجام شود، کمک خواهد کرد.

این کشور آسیایی در پروژه لونار گیت‌وی از لحاظ فنی همکاری خواهد کرد. ژاپن به طور مشخص دستگاه‌های سامانه پشتیبانی از حیات، تجهیزات تهویه مطبوع، باتری‌ها و برخی موارد دیگر را تأمین می‌کند. لونار گیت‌وی که همان ایستگاه فضایی واقع در مدار ماه خواهد بود شامل محل زندگی فضانوردان، آزمایشگاه‌ها و محل اتصال برای فضاپیماهایی است که به ماه می‌روند یا از آن بازمی‌گردند.

یوشیوکی کاسای (Yoshiyuki Kasai) رئیس کارگروه این همکاری در یک کنفرانس خبری گفت: «ما قصد خود را در توسعه مراحل اولیه ابراز می‌کنیم تا بتوانیم رابطه خود را با ایالات متحده تقویت نماییم و با این کار انتظار داریم فضانوردان ژاپنی بتوانند در سفر به ماه شرکت کنند.»

این همکاری می‌تواند به نفع شرکت‌های فضایی ژاپنی مانند آی‌اسپیس (ispace) نیز باشد. تاکشی هاکامادا (Takeshi Hakamada) بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت در این باره می‌گوید: «این یک پیشرفت با چشم‌انداز مشارکت برای آینده اکتشافات قمری است.» لازم به توضیح است این شرکت هم اکنون در حال کار بر روی حمل و نقل تجاری به کره ماه است.

ژاپن تنها کشوری نیست که برای حمایت از برنامه‌های اکتشاف ماه و مریخ به ناسا پیوسته است؛ استرالیا نیز همکاری خود را با ناسا در ماه سپتامبر اعلام کرد و انتظار می‌رود آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز مشارکت خود را در آینده نزدیک اعلام کند.