مدیریت کامل مزارع با نرم‌افزار کشاورزی دقیق

0 2,216

علیرضا فتحی: نرم‌افزار مدیریت مزرعه اگریوی (Agrivi farm management) متعلق به شرکت بریتانیایی اگریوی یکی از نرم‌افزارهایی است که برای برنامه‌ریزی، نظارت و تحلیل فعالیت‌های صورت‌گرفته در مزرعه با بهره‌گیری از روش‌های کشاورزی دقیق طراحی شده است. این نرم‌افزار امکان مدیریت مواردی از جمله آماده‌سازی زمین، کاشت محصولات، محافظت از محصولات، کوددهی، آبیاری، برداشت و دیگر فعالیت‌ها را با چند کلیک برای کشاورزان فراهم می‌کند. با استفاده از اگریوی می‌توان متغیرهای انسانی را نیز مدیریت کرد؛ به عنوان مثال می‌توانید تعیین کنید که برای یک فعالیت مشخص چه میزان هزینه انجام می‌دهید و چقدر ساعات کاری به آن اختصاص خواهید داد. لازم به ذکر است که در بانک داده این نرم‌افزار برای بیش از ۱۰۰ نوع محصول، روش‌های بهینه کشت پیش‌بینی شده است. در تصویر زیر محیط پنل کاربری کشاورز قابل مشاهده است که در قسمت بالای آن اطلاعات هواشناسی، باد، رطوبت و دما برای زمین کشاورزی ارائه شده و در بخش پایین با کلیک بر روی هر محصول می‌توان به بخش مدیریت آن وارد شد.

نرم‌افزار اگریوی با تحلیل تصاویر ماهواره‌های لندست (Landsat) و سنتینل ۲ (Sentinel 2) به کشاورزان کمک می‌کند که ناهنجاری‌های موجود در زمین که با چشم غیرمسلح مشخص نیستند را تشخیص دهند. این نرم‌افزار تغییرات زیست‌توده را در سطح زمین کشاورزی مشخص می‌کند. با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌های مذکور، شرکت اگریوی هفته‌ای یک تصویر تحلیل‌شده با دقت ۱۰ متر برای زمین‌های کشاورزی ارائه می‌دهد که برای تشخیص حالات غیرعادی در محصولات کافی می‌باشد.

علاوه بر این، با ارائه نمودارها و جداول زمانی حاصل از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، اگریوی به کشاورزان امکان تحلیل دقیق دلایل آسیب زیست‌توده از جمله شیوع آفات، گسترش بیماری، حمله حیوانات، سیل و تغذیه نامناسب محصولات را فراهم می‌آورد. این نرم‌افزار از طریق این لینک برای آندروید قابل دانلود می‌باشد.

یکی از مزایای مهم اگریوی نسبت به دیگر ابزارهای کشاورزی دقیق، بخش اقتصادی آن می‌باشد. در این بخش می‌توان اطلاعات و اسناد اقتصادی زمین کشاورزی را در یک مکان سازماندهی کرد، فروش محصولات را تحت نظر داشت، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده را ثبت نمود و موعد پرداخت‌ها را مدیریت کرد. از دیگر مزایای این نرم‌افزار می‌توان به گزارش‌های تحلیلی جامع، مدیریت منابع و پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی ۷ روزه اشاره کرد.

شرکت اگریوی خدمات خود را به صورت اشتراکی با پرداخت هزینه به صورت ماهیانه ارائه می‌دهد. مطابق تصویر زیر هزینه اشتراک ماهیانه  از ۹ تا ۴۹ دلار به نسبت خدمات قابل ارائه از مشتریان دریافت می‌گردد. به عنوان مثال خدمات مدیریت اقتصادی مزراع فقط در برنامه‌های پیشرفته و ویژه وجود دارد. همچنین در برنامه ابتدایی شرایط آب و هوایی فعلی زمین زراعی به اطلاع کشاورز رسانده می‌شود اما در دو برنامه دیگر پیش‌بینی چندروزه هواشناسی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. صدور هشدار شیوع آفات، تحلیل محصولات و ارائه جداول بارش باران از دیگر خدماتی است که در برنامه اشتراک پیشرفته اگریوی وجود دارد. لازم به ذکر است که قیمت‌هایی که در تصویر بر اساس ریال تخمین زده شده با توجه به نرخ رسمی دلار در ایران می‌باشد و قطعا در صورت سفارش هزینه پرداختی متفاوت خواهد بود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14048
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرید شیرزاد
فرید شیرزاد
4 سال قبل

درود . لطفا راههای تماس با شما رو بفرمایید