برگزاری رویدادهای مختلف فضایی در تهران به مناسبت هفته جهانی فضا

0 797

در سال ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل (United Nations)، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال (۱۳ الی ۱۹ مهر)، به عنوان هفته جهانی فضا، انتخاب شد. هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شد.

سازمان ملل و مسئولان انجمن هفته جهانی فضا، از تمامی گروه‌ها و تشکل‌ها در سراسر جهان خواسته‌اند تا در این هفته به اجرای برنامه‌های مختلف فضایی، مانند برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های فضایی، اجرای مسابقات علمی و هر کار دیگری که بتواند نظر جوانان را به دانش فناوری فضایی جلب نماید، بپردازند. شایان ذکر است کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا، در هر سال شعاری را برای آن در نظر می‌گیرد. هدف از این کار، همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان و در راستای هدفی مشترک است. 

برنامه‌های هفته جهانی فضا در ایران نیز از همان سال ۲۰۰۰ شروع شد؛ اما بیشتر در حد اجرای همایش‌ها و برنامه‌های درون سازمانی در سازمان سنجش از دور و وزارت مخابرات سابق بود. تأسیس سازمان فضایی ایران در سال ۸۴، و به طبع آن، اطلاع‌رسانی‌های بیشتر درباره این هفته در بین مردم، باعث شد که برخی از تشکل‌ها در شهرهای مختلف، به فکر برگزاری مراسم هفته جهانی فضا در ابعادی گسترده‌تر در میان مردم باشند. شهرهایی مثل تهران، اصفهان و رشت، از جمله نخستین شهرهایی بودند که به‌طور جدی در این زمینه فعالیت کردند. به دنبال آن در سال‌های اخیر، شهرهای دیگری هم به این فهرست اضافه شدند و در حال حاضر شاهد گسترش برگزاری این برنامه‌ها تقریباً در تمامی استان‌ها هستیم.

امسال نیز به همین مناسبت رویدادهای فضایی مختلفی در پایتخت برگزار می‌گردد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

رویداد «اقلیم فضایی؛ از ما تا ستارگان» از سری برنامه‌های هفته جهانی فضا با همکاری مشترک سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی برگزار خواهد شد. این رویداد در تاریخ ۱۷ مهر ماه در محل سالن آمفی تئاتر پژوهشکده سامانه‌های ماهواره برگزار خواهد شد. جهت ثبت نام در این رویداد از اینجا اقدام نمایید.

همایش اکتشاف در عمق فضا نیز توسط پژوهشگاه هوا فضا در تاریخ ۱۴ مهرماه ۱۳۹۸ از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰برگزار می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر دز این زمینه می‌توانید با تلفن دبیرخانه به شماره ۸۸۳۶۶۰۳۰-۰۲۱ داخلی ۳۳۱ تماس حاصل کنید.

کارگاه دانشجویی «سنجش از دور راداری» توسط سازمان فضایی کشور در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهر ماه از ساعت ۹ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. مکان برگزاری این کارگاه خیابان شریعتی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورودی شماره ۱، سالن الغدیر اعلام شده است.

ویژه برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سری برنامه های هفته جهانی فضا با همکاری مشترک سازمان فضایی ایران و این دانشگاه با حضور فضانورد نامدار قزاقستان آقای تلگت موسابایف (Talgat Musabaev) برگزار خواهد شد. زمان برگزاری این رویداد ۱۳ مهر ساعت ۱۳ الی ۱۷ در محل سالن احتماعات دانشکده مهندسی هوافضا خواهد بود.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری سازمان فضایی ایران رویداد «نوآوری حوزه فضا» را با محویت منظومه فضایی در تاریخ ۱۴ مهر ساعت ۹ الی ۱۱:۳۰ برگزار می‌کند. مکان برگزاری سالن امیرکبیر این دانشگاه است.

دانشگاه علم و صنعت با همکاری سازمان فضایی ایران همایش «جوانان فناوری و فضا» را برگزار می کند. زمان برگزاری دوشنبه ۱۵ مهر از ساعت ۸ الی ۱۵ در محل آمفی تئاتر مجتمع علوم پایه خواهد بود.

رویداد «بیان تجربیات و مباحث فضایی روز دنیا» از سری برنامه‌های هفته جهانی فضا با همکاری مشترک سازمان فضایی ایران و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی برگزار خواهد شد. زمان برگزاری این رویداد ۱۴ مهر از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن احتماعات سفیر دانشکده مهندسی هوافضای این دانشگاه اعلام شده است.

دانشگاه صنعتی شریف با همکاری سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران نمایشگاه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی در حوزه‌های هوافضا، کامپیوتر، مکانیک، مخابرات و برق را از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ مهرماه ۱۳۹۸ برگزار می‌کند.

سازمان فضایی ایران مسابقه عکاسی با موضوع «شهر زیر نور ماه» را در دو بخش عکاسی با دوربین و تلفن همراه برگزار می‌کند. عکس‌های خود را با هشتگ #شهر_ زیر_ نور_ماه در فضای مجازی منتشر کنید و یا به آدرس پست الکترونیکی infoisa.ir ارسال نمایید. هر شب عکس منتخب در صفحه رسمی اینستاگرام سازمان فضایی ایران به نشانی iranian_space_agency به نمایش گذاشته خواهد شد.

نشست علمی «کاربرد داده‌های ماهواره‌ای در هواشناسی» با همکاری مشترک سازمان فضایی ایران و سازمان هواشناسی برگزار می‌شود. زمان برگزاری ۱۶ مهر از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن شهید همت سازمان هواشناسی کشور می‌باشد.

به دعوت انجمن علمی دانشکده هوافضا دانشگاه شریف قرار است دو تن از فضانوردان بازنشسته روسی به این دانشگاه بروند. تلگت موسابایِف (Talgat Musabayev) و آناتولی آرتسه بارِسکی (Anatoli Artsebarsky) در ساختمان تالارها از تجربیات فضایی‌شان می‌گویند و به پرسش‌های دانشجوها و استادان پاسخ می‌دهند. زمان این جلسه ۱۴ مهر از ساعت ۱۵ الی ۱۸ خواهد بود.

انجمن نجوم دانشگاه خوارزمی همایش هفته جهانی فضا را با شعار «ماه: دروازه‌ای به سوی ستارگان» برگزار می‌کند. این برنامه ۱۵ مهر از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰ در دانشگاه خوارزمی، واقع در خیابان شهید مفتح جنوبی، نرسیده به خیابان انقلاب، کوچه طبرسی، ورودی جنوبی دانشگاه خوارزمی، سالن ابوریحان برگزار می‌شود.

مرکز نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برنامه‌های «بازدید از آسمان نما و تالار علم» و «رصد آسمان شب» را برگزار می‌کند. زمان برگزاری برنامه‌های مذکور روز ۱۳ مهر از ساعت ۹ الی ۲۱ در شهر ری ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت عبد العظیم حسنی (ع) خواهد بود. شایان ذکر است شرکت در این رویدادها برای عموم آزاد می‌باشد.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14073
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 سال قبل

اغلب این برنامه ها رایگان بوده و نیاز به ثبت نام ندارند و اطلاعات تماس یا زمان و مکان برگزاری هر یک در پوستر مربوطه مشخص شده است

حمیدرضا گیویان
حمیدرضا گیویان
4 سال قبل

میخوام ثبت نام کنم به چه صورت هستش