پایش ماهواره‌ای دمای سطح زمین در حوزه برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی مصرف برق

0 779
در راستای توسعه کاربرد فناوری سنجش از دور و معرفی این فناوری برای بهره‌برداران و متولیان امور مختلف و پیرو درخواست شرکت سهامی برق منطقه‌ای تهران جهت دسترسی به اطلاعات مربوط به دمای سطح زمین، جلسه‌ای کارشناسی در محل دفتر اداره کل سنجش از دور با حضور کارشناسان برق منطقه‌ای تهران برگزار شد. هدف از دسترسی به چنین اطلاعاتی، محاسبه دقیق حد حرارتی خطوط انتقال و فوق توزیع در برنامه‌ریزی‌ها و جلوگیری از وقوع حوادث و خاموشی ها در زمان پیک مصرف است.

در این جلسه اهمیت تهیه نقشه‌های دمای سطح زمین (Land Surface Temperature به اختصار LST) و کاربرد آن در حوزه شبکه توزیع برق و استفاده از آن در کنار سایر اطلاعات مرتبط با محیط‌های سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی به منظور مدیریت در حوزه منابع و مصارف برق مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. در ادامه این جلسه، رویکرد سازمان فضایی ایران در خصوص فعال کردن شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مرتبط و سیاست‌های تسهیل ورود آن‌ها در حوزه کاربردهای سنجش از دور توسط کارشناسان و مدیریت اداره کل سنجش از دور مطرح و نحوه اجرای آن در گستره‌های وسیع مورد بررسی قرار گرفت.

همزمان با برگزاری این جلسه فنی، تیم کارشناسی اداره کل سنجش از دور طبق برنامه‌ریزی قبلی همراه با تجهیزات مرتبط جهت اندازه‌گیری‌های درجه حرارت سطح زمین به مناطقی در اطراف کرج و تهران اعزام شده بودند.

 

یکی از کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای، تولید نقشه دمای سطح زمین در مقیاس‌های ناحیه‌ای، منطقه‌ای و در سطح ملی است. با توجه به محدودیت دستگاه‌های زمینی برای اندازه‌گیری دمای سطح زمین در محدوده‌های وسیع، فناوری سنجش از دور به دلیل تولید داده‌های یکپارچه با تواتر زمانی بالا، ارزان بودن، به روز بودن و گستره محدوده تحت پوشش تصویربرداری، تنها روش برآورد دمای سطح زمین با قدرت تفکیک زمانی و مکانی مناسب است.
منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13638
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها