سال ۲۰۲۰، پایان عمر ۱۶ ساله تلسکوپ فضایی اسپیتزر

0 691

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) در تاریخ ۳۰ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی پس از نزدیک به ۱۶ سال فعالیت برای همیشه خاموش می‌شود. اسپیتزر یک ابزار فضایی کوچک و در عین حال تغییرساز است که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) مدیریت و کنترل می‌گردد. این تلسکوپ نور مادون قرمزی را که معمولاً از طرف اجرام گرمی منتشر می‌شود که به اندازه کافی داغ نیستند تا نور مرئی ساطع کنند٬ ثبت می‌کند.

اسپیتزر از اجرام پنهان از تقریباً هر گوشه‌ای از جهان پرده برداشته و رصد طیف وسیعی از رویدادها از حلقه جدید دور زحل گرفته تا برخی از دوردست‌ترین کهکشان‌های شناخته‌شده را برای بشر فراهم کرده است. این تلسکوپ در سال ۲۰۱۷ از وجود هفت سیاره سنگی در پیرامون ستاره تراپیست ۱ (TRAPPIST-1) پرده برداشت.

به گفته آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، آخرین سال ماموریت علمی این تلسکوپ فضایی شامل مجموعه‌ای از تحقیقات مربوط به سیاره‌های فراخورشیدی است. یکی از این برنامه‌ها شامل تحقیق در مورد ۱۵ ستاره کوتوله (dwarf stars) خواهد بود که احتمالاً میزبان سیاره‌های فراخورشیدی هستند. ۶۵۰ ساعت اضافی نیز به رصد تکمیلی سیاره‌های کشف شده توسط ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا (Transiting Exoplanet Survey Satellite) که یک سال پیش به فضا فرستاده شده، اختصاص خواهد یافت.

با به پایان رسیدن عمر ماموریت تلسکوپ اسپیتزر، صحنه برای ظهور تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا فراهم می‌شود که قرار است در سال ۲۰۲۱ به فضا فرستاده شده و جهان را در طول موج‌هایی مشابه با آنچه توسط اسپیتزر رصد می‌شد، مورد مطالعه قرار دهد.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13250
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها