بازار 10 میلیارد دلاری پیشرانش فضایی در سال 2023

0 488

طبق گزارش تحلیلی جدید منتشرشده توسط موسسه BIS (BIS Research)، انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی سامانه‌های پیشرانش فضایی تا سال 2023 به 10.4 میلیارد دلار رسیده و طی بازه 5 ساله 2018 تا 2023، رشد سالانه 13.06 درصد را تجربه کند. رشد این بازار به افزایش قابل توجه تولید ماهواره‌ها و ماهواره‌برها نسبت داده شده است. سرمایه‌گذاری‌های شاخص در توسعه سامانه‌های پیشرانشی بهینه و مقرون به صرفه یک فاکتور مهم در رشد بازار پیشرانش فضایی محسوب می‌گردد.

در آگوست 2018 ناسا 6 قرارداد با شرکت‌های SSL، بلو اوریجین (Blue Origin)، آئروجت راکتدین (Aerojet Rocketdyne) و… به ارزش 44 میلیون دلار برای توسعه سامانه‌های پیشرفته پیشرانش منعقد کرده است. به غیر از شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های فضایی نیز بر توسعه سامانه‌های پیشرانش کارامدتر و پاک‌تر تمرکز کرده‌اند. به ویژه سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) تلاش بسیاری در راستای توسعه سامانه پیشرانش برودتی (cryogenic) ماهواره‌برها و رانشگرهای الکتریکی ماهواره‌ها انجام داده است. به طور مشابه سازمان فضایی ژاپن (JAXA) نیز در حال توسعه سامانه پیشرانشی مبتنی بر گاز طبیعی مایع (LNG) و اکسیژن مایع می‌باشد.

علاوه بر این، ناسا نیز با همکاری شرکت‌های خصوصی در راستای توسعه سامانه‌های پیشرانشی پیشرفته برای ماموریت‌های عمق فضا تلاش می‌کند. این تلاش‌ها در سال‌های آتی تاثیر مثبتی بر رشد بازار پیشرانش فضایی خواهد گذاشت.

طبق گفته وایشالی شارما (Vaishali Sharma) تحلیلگر موسسه BIS، در دو دهه گذشته پیشرفت‌های شگرفی در سامانه‌های پیشرانشی، خصوصا موتورها یا پیشرانه‌ها برای تامین دسترسی ایمن، قابل اطمینان و مقرون‌به صرفه به فضا رخ داده است. وی می‌گوید: «سازمان‌ها و شرکت‌های فضایی متعددی برای توسعه سامانه‌های پیشرانشی کارآمد تلاش می‌کنند که این موضوع باعث افزایش ظرفیت سامانه‌های پیشرانش سوخت جامد و مایع و بهبود سطح فناوری سامانه‌های جدید همچون سامانه‌های هوا-تنفسی و دیگر سامانه‌های پیشرانشی غیرمتداول می‌گردد. این توسعه در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های تولید و عملیاتی و افزایش ظرفیت‌های اجرایی می‌شود.»

پیشرفت‌های فناوری فضایی باعث شده است تا تولیدکنندگان اصلی صنعت فضایی به دنبال ساخت سامانه‌های پیشرانشی فضایی برای برنامه‌های فضایی آینده از جمله ماموریت‌های عمق فضا باشند. شرکت‌های اسپیس ایکس (SpaceX)، لاکهید مارتین (Lockheed Martin Corporation)، ایرباس، نورثروپ گرومن (Northrop Grumman)، بلو اوریجین و…. از جمله تولیدکننده‌های پیشرو صنعت هستند که از فناوری‌های پیشرفته برای توسعه سامانه‌های پیشرانش فضایی استفاده می‌کنند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12979
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها