تقویت ناوگان ماهواره‌های سنجشی چین با پرتاب ماهواره‌های جدید به فضا

هفته گذشته آکادمی فناوری حامل فضایی چین چهار ماهواره‌ سنجش از دور را به وسیله ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۱۱ به فضا پرتاب کرد.
این پرتاب در تاریخ ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) در ساعت ۹:۱۲ به وقت تهران انجام شد و طی آن دو ماهواره از خانواده جیلین(jilin sattelite)٬ ماهواره آزمایشی لینگ کو (lingque-1A) و همچنین ماهواره آزمایشی ژیائوژیانگ (xiaoxiang-03) برای به فضا پرتاب شدند.
ماهواره‌های جیلینگ-۱و۲ دو ماهواره سنجش از دور ساخت مرکز تحقیقاتی چانگ گوانگ(Chang Guang Satellite Technology) هستند. این ماهواره‌ها مجهز به چند دوربین طیف‌نگار و مادون‌قرمز هستند و قرار است به منظور ارائه خدمات سنجش ازدور برای مواردی، چون جنگلداری، حمل‌ونقل و نظارت بر منابع و محیط‌زیست در مدار sso در ارتفاع ۶۴۶ تا ۶۷۱ کیلومتری از سطح دریا قرار گیرند. هرکدام از این ماهواره‌ها ۴۸۰ کیلوگرم وزن دارند و عمر مفید آنها بیش از سه سال در نظر گرفته شده است.
ماهواره لینگ‌کو نخستین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای لینگ‌کو است که توسط شرکت پکن زیروجی (Beijing ZeroG Technology) طراحی شده و قرار است برای انجام عکس‌برداری از زمین، انتقال داده‌ها با سرعت‌بالا و نیز برقراری ارتباط‌های بین ماهواره‌ای مورداستفاده قرار گیرد.
ماهواره 8 کیلوگرمی ژیائوژیانگ  یک ماهواره آزمایشی است که به‌وسیله شرکت هوفضا اسپیستی (Spacetyaerospace) طراحی‌شده است، از این ماهواره قرار است در بررسی ارتباط‌های رادیویی و آزمایش‌های سنجش از راه دور استفاده شود. این ماهواره در مدار sso در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت.
ماهواره‌بر لانگ‌‌مارچ-۱۱ (longmarch-11) یک ماهواره‌بر سبک چهارمرحله‌ای از خانواده لانگ‌مارچ ساخت آکادمی تکنولوژی حامل‌فضایی چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) است که با ۵۸ تن وزن و ۲۰ متر طول قادر به ارسال محموله‌هایی تا وزن ۷۰۰ کیلوگرم به مدار ‌leo  و ۳۵۰ کیلوگرم به مدار sso است. این پرتاب ششمین پرتاب ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۱۱ بود.همچنین تا کنون ۲۲۹ پرتاب توسط خانواده لانگ‌مارچ  انجام شده است.

منبع china.org.cn