استارت‌آپ هلندی/نیوزیلندی و توسعه ماهواره‌بر ۱۰۰درصد بازگشت‌پذیر

0 496

استارت‌آپ هلندی/نیوزیلندی داون آیرواسپیس (Dawn Aerospace) که درصدد توسعه ماهواره‌برهای ۱۰۰درصد بازگشت‌پذیر می‌باشد اخیرا موفق به دریافت بودجه ۳.۳۵میلیون دلاری از طرف سرمایه‌گذاران هلندی و آمریکایی شده است. این بودجه همچنین صرف تجاری‌سازی سامانه رانشگر ماهواره استارت‌آپ داون و توسعه هواپیمای فضایی مدل Mk-ll این شرکت می‌گردد.

شرکت داون قصد دارد ماهواره‌برهای بازگشت‌پذیری طراحی کند که به دفعات زیادی قابل استفاده مجدد باشند و حتی مانند هواپیما قابلیت چند بار پرواز در طول روز را داشته باشند. این شرکت همچنین در زمینه توسعه سامانه‌های پیشرانشی برای ماهواره‌های کوچک فعالیت می‌کند و ادعا دارد که رانشگرهایش از لحاظ راندمان و عدم تولید گازهای آلاینده بهترین عملکرد را در جهان دارند. علاوه بر این، هواپیمای فضایی Mk-l در ماه آگوست سال ۲۰۱۸با موفقیت آزمایش شد و توسعه مدل Mk-ll از همان زمان با پشتیبانی موسسه کالاهان (Callaghan Innovation) آغاز یافت.

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است اولین سامانه رانشگر استارت‌آپ داون آیرواسپیس در ماه جولای سال ۲۰۱۹ صورت بگیرد. همچنین هواپیمای فضایی Mk-ll در سال ۲۰۲۰ اولین پرواز خود را انجام خواهد داد. استفان پاول (Stefan Powell) یکی از موسسین این شرکت می‌گوید: «Mk-ll اولین سازه‌ای خواهد بود که طی یک روز، دو بار به فضا سفر می‌کند. این هواپیمای فضایی قرار است نخستین مدل از یک مجموعه سازه فضایی قابل بازیابی باشد که انقلابی در دسترسی به فضا، خصوصا در کشور نیوزیلند برپا خواهد کرد.» وی افزود: «هر کاری که ما در این شرکت انجام می‌دهیم با قابلیت استفاده مجدد برای دفعات زیاد پایه‌ریزی شده است. اگر یک قطعه از هر سخت‌افزاری قابلیت استفاده مجدد در همان روز را نداشته باشد علاقه‌ای به آن نداریم. این رویکرد باعث می‌شود سامانه‌هایی که ما توسعه می‌دهیم نه تنها برای استفاده، بلکه برای توسعه نیز کم‌هزینه‌تر باشند.»

سرمایه‌گذاری اخیر، داون آیرواسپیس را در ردیف شرکت‌هایی قرار می‌دهد که توانایی رقابت در بازار رو به رشد ماهواره‌های کوچک را دارند. موسسه مطالعاتی یوروکانسالت (Euroconsult) در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۲۲، حدودا ۷۰۰۰ماهواره کوچک به فضا ارسال می‌شوند و ارزش صنعت پرتاب ماهواره به ۳۲میلیارد دلار می‌رسد. با مشهور شدن شرکت راک لب (Rocket Lab) و موفقیت احتمالی داون آیرواسپیس، پرتاب‌های فضایی در آینده می‌تواند به یکی از منابع درآمد خارجی مهم نیوزیلند تبدیل شود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12002
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها