دومین ماهواره مخابراتی قطر به فضا پرتاب شد

0 364

دومین ماهواره مخابراتی قطر با نام اسهیل ۲  (Es’hail 2) از طریق ماهواره‌بر ماهواره‌بر فالکون۹ (Falcon-9) در تأسیسات اسپیس ایکس (spaceX) واقع در مرکز فضایی جان اف کندی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد.

این ماهواره مکمل ماهواره اسهیل۱ است و در ساخت آن جدیدترین فناوری‌های روز به کار رفته است . قرارداد ساخت ماهواره اسهیل ۲ در سال ۲۰۱۴ میلادی با شرکت میتسوبیشی (Mitsubishi) ژاپن به امضا رسید. در مراسم پرتاب این ماهواره خالد العطیه، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر، حضور داشت. اسهیل ۲ که ۲۴ ترانسپاندر باند Ku، ۱۱ ترانسپاندر باند Ka و دو ترانسپاندر باندهای S و X دارد، طی عمر ۱۵ ساله خود در مدار GEO فعالیت خواهد کرد. این ماهواره ۵۳۰۰کیلوگرم وزن داشته و بر اساس باس ماهواره‌ای DS-2000 شرکت میتسوبیشی ساخته شده است.

پرتاب این ماهواره ۱۷ماه بعد از آن انجام می‌شود که عربستان ، امارات ، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی قطر بستند.
اسهیل۱ به عنوان نخستین ماهواره قطر از پایگاه فضایی اروپا در شهر ‘کورو’ واقع در گویان فرانسه در شمال آمریکای جنوبی و به وسیله ماهواره‌بر آریان ۵ (Arian-5) در اوت سال ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد و همزمان با روز ملی این کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
شکل گیری ایده پرتاب ماهواره به فضا در واقع ناشی از تلاش قطر برای تضمین طرح های بلندپروازانه جهت دستیابی به استقلال در زمینه ارائه خدمات رسانه‌ای هدفمند بود.
بعد از آزار و اذیت‌های برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان نسبت به موضع‌گیری‌های شبکه خبری الجزیره ، دوحه برای کنترل و در اختیار گرفتن پخش ماهواره‌ای شبکه‌های خود، اقدام به تهیه و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی کرد.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11649
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها