1397/07/14

خاک مریخ را کیلویی ۲۰ دلار بخرید!

گروهی از محققان دانشگاهی خاک مریخ را با روشی علمی و استاندارد شبیه‌سازی کرده‌اند. آن‌ها این خاک را به قیمت هر کیلوگرم ۲۰ دلار همراه هزینه حمل و نقل می‌فروشند. دانشگاه سنترال فلوریدا (University of Central Florida) خاک ماه را به علاوه هزینه حمل و نقل، کیلویی ۲۰ دلار می‌فروشد!
خاک مریخ را کیلویی ۲۰ دلار بخرید!

گروهی از محققان آستروفیزیک دانشگاه  سنترال فلوریدا (UCF)  یک روش علمی و استاندارد برای ابداع خاک ماه و سیارک ارائه کرده اند. این روش شبیه سازی نام گرفته است.
دان بریت، یکی از اعضای گروه علوم سیاره‌ای این دانشگاه می‌گوید: «باتوجه به افزایش تحقیقات درباره مریخ، این روش کارآمد خواهد بود. اگر قرار باشد ما به مریخ برویم، به غذا، آب و مواد دیگر نیاز داریم. برای کشف راه حل این چالش‌ها باید ایده‌هایمان را آزمایش کنیم. به‌عنوان‌مثال دانشمندان به دنبال روش‌های پرورش مواد غذایی در مریخ هستند. بنابراین باید تکنیک‌هایشان را در خاکی آزمایش کنند که شباهت زیادی به مریخ داشته باشد.»
نشانگرهای شیمیایی موجود در نمونه خاک مریخ که کاوشگرها آن را مشخص کرده‌اند مبنای فرمول تهیه این نوع خاک است.
در حال حاضر محققان ازخاک‌های شبیه‌سازی شده‌ای استفاده می‌کنند که استاندارد نیستند، بنابراین نتایج آزمایش‌ها با یکدیگر متفاوت است.
از آنجا که فرمول نوین براساس یک روش علمی است و افرادی که خاک را سفارش دهند می‌توانند آن را بسازند و آزمایش‌هایی انجام دهند. به این ترتیب میزان عدم قطعیت در آزمایش‌ها کاسته می‌شود.
به هرحال محققان این دانشگاه معتقدند بازار مناسبی برای خاک شبیه‌سازی شده وجود دارد. جالب آنکه تاکنون ۳۰ سفارش برای دریافت نمونه‌ای از این خاک ثبت شده و حتی یکی از مشتریان آن مرکز فضایی کندی است که نیم تن خاک شبیه سازی شده سفارش داده است.
این محققان تصمیم دارند خاک ماه شبیه‌سازی شده را نیز تولید کنند.

اقتصاد فضایی | کاوش‌های فضایی |