1397/07/08

آفریقا و آمریکای لاتین، هدف جدید اپراتورهای ماهواره‌ای

اپراتورهای ماهواره‌ای از جمله اپراتور اماراتی یاهست (Yahsat)، اپراتور برزیلی استار وان (Star One) و اپراتور برمودایی ABS در صدد حرکت به سوی بازارهای آمریکای لاتین و آفریقا می‌باشند. در کنفرانس جهانی کسب و کار ماهواره‌ای که اواسط ماه سپتامبر در پاریس برگزار شد، این شرکت‌ها از دستاوردهای اخیر و برنامه‌های...
آفریقا و آمریکای لاتین، هدف جدید اپراتورهای ماهواره‌ای

اپراتورهای ماهواره‌ای از جمله اپراتور اماراتی یاهست (Yahsat)، اپراتور برزیلی استار وان (Star One) و اپراتور برمودایی ABS در صدد حرکت به سوی بازارهای آمریکای لاتین و آفریقا می‌باشند. در کنفرانس جهانی کسب و کار ماهواره‌ای که اواسط ماه سپتامبر در پاریس برگزار شد، این شرکت‌ها از دستاوردهای اخیر و برنامه‌های آتی خود خبر دادند.

شرکت یاهست که اوایل سال ۲۰۱۸ ماهواره مخابراتی الیاه-۳ (Al Yah 3) را به وسیله ماهواره‌بر آریان 5 (Ariane 5) به فضا فرستاده بود، خدمات خود را در برزیل و 5 کشور آفریقایی ارائه کرده است. به گفته مسعود شریف محمود (Masood M. Sharif Mahmood) مدیر یاهست، این شرکت قصد دارد طی 5 ماه آتی به ۱۹بازار جدید نیز ورود کند.

در همین حین، شرکت استار وان با گسترش خدمات خود به خارج از مرزهای برزیل، به بزرگترین اپراتور ماهواره‌ای منطقه‌ای در آمریکای لاتین با در اختیار داشتن ۶ماهواره تبدیل شده است. لینکلن الیویرا (Lincoln Oliveira) رییس این شرکت می‌گوید: «ما موفق شدیم که محدوده تحت پوشش خود را افزایش دهیم و مشتریان جدیدی خصوصا در آمریکای جنوبی پیدا کنیم که ارزش زیادی برای ما دارد. چرا که درآمدهای آن باعث می‌شود بحران‌های اقتصادی برزیل به ما لطمه‌ای وارد نکند.»

این بحران‌ها البته برای یاهست به منزله یک شمشیر دولبه عمل کرده است. از یک سو این شرکت مجبور شده تا بعضی از قراردادهای خود را دوباره قیمت‌گذاری کند اما از سوی دیگر مشتریان برزیلی با توجه به نوسانات اقتصادی، قراردادهای بلندمدت با یاهست به امضا رسانده‌اند.

شرکت ABS که با ۶ماهواره خود بخش‌هایی از قاره آمریکا، آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا را تحت پوشش قرار داده است، همچنان به بازار برزیل باور دارد. کارمن گنزالز سانفلیو (Carmen Gonzalez-Sanfeliu) مدیر تجاری این شرکت اعتقاد دارد با وجود مشکلات ارزی برزیل، همچنان بازار قدرتمندی در حوزه خدمات پهن‌باند در این کشور وجود دارد. ABS در بقیه نقاط جهان نیز به دنبال بازارهای جدید خصوصا در زمینه ارتباطات همراه و پهن‌باند می‌باشد.

اما در آفریقا، یاهست فرصت‌هایی پیش روی خود می‌بیند که ناشی از رشد اقتصادی بدون پشتوانه مناسب از بابت مخابرات فیبر نوری هستند. محمود می‌گوید: «کشورهای آفریقایی در زمینه فیبر نوری در نواحی شهری خوب عمل کرده‌اند اما خارج از محدوده شهرها خدمات فیبر نوری وجود ندارد.» این موضوع می‌تواند فرصتی عالی برای اپراتورهای ماهواره مخابراتی باشد.

منبع: Spacenews

مخابرات ماهواره‌ای | اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

نقش کلیدی اپراتورهای ماهواره ای در توسعه خدمات ماهواره ای کشور

1397/05/09
صنعت ماهواره یکی از مهمترین صنایعی است که می‌تواند به رشد چشمگیر نیاز به ارتباطات و خدمات در دنیا از جنبه‌های گوناگون پاسخ دهد. با توجه به میل فزاینده و به نوعی مسابقه فضایی در استفاده از...

ماهواره مخابراتی بومی تا سال ۱۴۰۴ در مدار زمین قرار می‌گیرد

1397/05/15
ماهواره مخابراتی بومی ایران تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی در مدار زمین قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان فضایی ایران همچنین از تدوین برنامه برای طراحی شبکه ماهواره‌ای سنجش از دور، مخابراتی و راداری خبر...

نقشه پوشش اراضی قاره آفریقا با قدرت تفکیک مکانی بالا

1397/05/29
اولین نقشه طبقه‌بندی شده پوشش اراضی سرتاسر قاره آفریقا با قدرت تفکیک مکانی بالا، از صحرای ساهارا تا جنگل‌های انبوه استوایی توسط سازمان فضایی اروپا (ESA) ارائه شده است. این نقشه بر اساس داده‌های...

اجازه مشارکت ۴۹درصدی خارجی در اپراتور ماهواره‌ای

1397/06/10
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در پروانه ایجاد و بهره‌برداری از اپراتور ماهواره‌ای اجازه داده‌شده تا سرمایه‌گذار بین‌المللی ۴۹ درصد در این مشارکت کند.

پربازدیدکننده ترین خبر

پرتاب ناموفق یک ماهواره چینی از سری ماهواره‌های مرموز یائوگان

چینی‌ها تلاشی ناموفق برای پرتاب یک ماهواره‌ دیگر از سری یائوگان (yaogan) به فضا داشتند. این ماهواره یائوگان-۳۳ (yaogan-33) نام داشت و مانند دیگر ماهواره‌های سری یائوگان ماهواره‌‌ای سنجش‌ از دور، نظامی و با اهدافی نامشخص بود. تا کنون ۳۳ مورد از این سری ماهواره‌ها از سال ۲۰۰۶ ساخته و به فضا پرتاب شده‌اند. چینی‌ها این ماهواره‌ها را یا به رادار‌های روزنه مصنوعی مجهز کرده‌اند یا به دوبین‌های سنجشی نوری قدرتمند. شواهد نشان می‌دهد که چینی‌ها قصد دارند ماهواره‌های یائوگان بیشتری به فضا بفرستند. چینی‌ها تاکنون هیچ گونه اطلاعات دقیقی در مورد وزن، طول عمر و تجهیزات این ماهواره‌ها ارائه نداده‌اند. اما با توجه به این که همه این ماهواره‌ها یا به مدار لئو یا یه مدار خورشید آهنگ فرستاده شده‌اند و ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Longmarch-4C) که حامل اصلی این ماهواره‌ها به فضا است ظرفیتی به ترتیب ۴۲۰۰ کیلوگرم و ۲۸۰۰ کیلوگرم به مدارهای لئو و خورشید-آهنگ دارد میتوان حدود وزن آن‌ها را حدس زد. پرتاب این ماهواره پنجشنبه ۲۳ می (۲ خرداد) ساعت ۶:۴۵ به وقت محلی (۳:۱۵ به وقت ایران) از پایگاه فضایی تای‌یوان انجام شد که ناموفق بود و ماهواره‌بر موفق نشد ماهواره‌ خود را در مدار قرار دهد.