ماهواره مستقل ایالت کالیفرنیا برای نظارت بر گرمایش زمین به فضا پرتاب خواهد شد

0 341

   “ادموند جرالد براون”(Edmund Gerald Jerry” Brown, Jr) فرماندار ایالت کالیفرنیا اخیرا طی یک سخنرانی اظهار کرد که این ایالت قصد دارد تا ماهواره هواشناسی خود را پرتاب کند.

   “دونالد ترامپ” رئیس جمهور امریکا بارها اعلام کرده اعتقادی به گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی ندارد و لذا حاضر نیست بودجه های کلانی را به تحقیقات در این زمینه اختصاص دهد. این رویکرد ترامپ بارها و بارها با انتقادهای گسترده دانشمندان و نهادهای علمی مواجه شده است.

   ممکن است فشارهای ترامپ، بر “اداره کل ملی هوانوردی و فضا”(ناسا) سبب شود تا این سازمان کاوشگرهای هواشناسی خود را متوقف سازد و این موضوع سبب نگرانی فرماندار کالیفرنیا شده است.

   اما دیگر نگرانی به پایان رسیده است زیرا ایالت کالیفرنیا برای این مشکل یک راه حل یافته است و راه آن توسعه یک کاوشگر اختصاصی است.

   جرالد براون، فرماندار کالیفرنیا در سخنرانی اخیر خود در “اجلاس جهانی اقدامات اقلیمی”(Global Climate Action Summit) گفت:«در شرایطی که علم مورد حمله قرار گرفته و تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوایی روز به روز در حال افزایش است، ما ماهواره لعنتی خودمان را به فضا پرتاب خواهیم کرد.»
او تصریح کرد:« این ابتکار عمل به دولت ها، صاحبان مشاغل و مردم کمک خواهد کرد و به توقف انتشار مخرب گازهای گلخانه ای کمک می کند.»

   هدف کالیفرنیا از توسعه این ماهواره هواشناسی شناسایی آلودگی و رسیدگی به تغییرات آب و هوایی است.

   براون در سال ۲۰۱۶ نیز به این موضوع اشاره کرده بود اما این بار سخنان او طی این اجلاس چیزی فراتر از یک اشاره بود زیرا در حال حاضر این ایالت با همکاری “آزمایشگاه‌های مطالعات سیارات”(Planet Labs) در حال کار بر روی این پروژه است. “آژانس منابع هوایی کالیفرنیا”(California Air Resources Board) نیز حامی این پروژه است.

   علاوه بر طراحی ماهواره، قرار است آزمایشگاهی اختصاصی نیز به همین منظور در سان فرانسیسکو تاسیس شود. شرکتی که وظیفه تولید این ماهواره را بر عهده دارد، Earth-imaging نام دارد که در سال ۲۰۱۰ توسط گروهی از کارکنان سابق ناسا تاسیس شد.

   در حال حاضر دو نکته مهم مشخص نیست، نخست اینکه ماهواره پروژه مذکور چه زمانی ساخته و قابل استفاده خواهد شد و دوم اینکه چه مقدار هزینه برای ساخت آن در نظر گرفته شده است. ممکن است زمانیکه ساخت این ماهواره به اتمام برسد، بعضی از رهبران کاخ سفید تغییر کنند و نظری دیگری درباره آن داشته باشند. بنابراین اگر ساخت این ماهواره هزینه سنگینی داشته باشد، ممکن است با مخالفت‌های شدید مواجه شود.

   هرچه این فرایند طولانی‌تر شوند، اختلافات دولت ترامپ و ایالت کالیفرنیا بیشتر خواهد شد، زیرا از ابتدا هم بین این دو اختلافاتی وجود داشته است تا حدی که کاخ سفید قصد دارد قانون استاندارد فدرال “لایحه هوای پاک “(Clean Air Act) آمریکا را نیز لغو کند.

   لایحه هوای پاک از قوانین فدرال آمریکا است که برای کنترل آلودگی هوا در سطح ملی طراحی شده‌ است. این لایحه یکی از اولین و اثرگذارترین قوانین زیست‌محیطی مدرن و از جامع‌ترین قوانین کیفیت هوا در جهان است.

   در حال حاضر نظام فدرالی ایالات متحده آمریکا نیز با کارکردن بر روی برنامه ماهواره‌ای دولتی در حال رقابت با استراتژی ناسا است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11152
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها