طلوع ماه بزرگ!

0 811

امشب بلافاصله پس از غروب خورشید میتوانید شاهد طلوع ماه بدر یا همان قرص ماه شب چهاردهم از افق مشرق باشید. احتمالاً قبلاً این منظره را دیده اید و برایتان این سؤال پیش‌آمده است که قرص ماه کامل به هنگام طلوع چرا این‌قدر بزرگ و به رنگ زرد دیده میشود؟
پاسخ این سؤال را باید در نوعی خطای دید جستوجو کرد که هنگام دیدن قرص ماه به‌وقت طلوع یا غروب رخ میدهد. ماجرا ازاین‌قرار است که هرچه ماه از دید ما به افق نزدیکتر باشد، اندازه آن بزرگتر به نظر میرسد. این خطای دید در مورد قرص خورشید نیز به هنگام طلوع و غروب صادق است. توضیحی که برای این موضوع از جانب محققان ارائه‌شده این است که وقتی ماه نزدیک به افق است و در میان ساختمانها و درختان یا کنار دامنه کوهی دیده میشود، مقایسه ذهنی اندازه قرص آن با عوارض زمینی موجود در افق، موجب میشود بزرگتر به نظر برسد. این در حالی است که وقتی ماه یا خورشید را در وسط آسمان میبینیم و در این حالت چشم ما چیزی برای مقایسه و معیار قرار دادن را در کنار آن‌ها در آسمان نمیبیند؛ درنتیجه قرص ماه یا خورشید آن‌طور که بایدوشاید بزرگ به نظر نمیرسد.
برای اثبات این موضوع میتوانید شامگاه همین امروز یکم مهر۹۷ آزمایش کنید و حوالی اذان مغرب به افق مشرق نگاه و از قرص ماه هنگام طلوع عکس‌برداری کنید. سپس تا حوالی نیمه‌شب وقتی ماه به وسط آسمان رسید نیز مجدداً با همان دوربین و لنز از ماه عکس بگیرید و نتیجه را باهم مقایسه کنید تا تغییر نکردن اندازه قرص ماه و خطای ذهن در تشخیص اندازه واقعی قرص ماه را به چشم ببینید.
خطاهای بصری که ذهن ما در تشخیص ابعاد اجسام انجام میدهد صرفاً محدود به بزرگ‌تر دیدن قرص ماه بدر نیست. به تصویر زیر نگاه کنید: به نظرتان دایره وسط در مجموعه دایره های پایینی بزرگتر است یا در دایره متوسط در مجموعه دایرههای بالایی؟ احتمالاً تعجب میکنید اگر بشنوید هر دو هماندازه هستند! اگر باور نمیکنید خطکش را بردارید و قطر هر دو دایره را اندازه بگیرید!

منبع جام‌ جم آنلاین
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11187
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها