پرواز زیرمداری گردشگر فضایی ترکیه‌ای با فضاپیمای آمریکایی انجام شد

0 23

هواپیمای فضایی شرکت بریتانیایی ویرجین گلکتیک ۸ژوئن۲۰۲۴ به همراه ۶ سرنشین به فضای زیر مداری سفر کرد که هفتمین پرواز فضایی تجاری و دوازدهمین پرواز فضایی سرنشین‌دار را برای این شرکت رقم زد. در این سفر یک فضانورد ترک و سه گردشگر فضایی را وی‌اس‌اس یونیتی به فضا فرستاد.

وی‌اس‌اس یونیتی (VSS Unity) که به هواپیمای حامل خود موسوم به وی‌ام‌اس ایو (VMS Eve) چسبیده بود در ساعت ۱۰:۳۱ صبح از باند فرودگاه اسپیس‌پورت آمریکا (Spaceport America) در نیومکزیکو برخاست و یک ساعت بعد به ارتفاع بیش از ۱۳ هزار متری رسید. سپس، یونیتی رها شد و موتور حامل فضایی خود را برای حمل دو خلبان و چهار مسافر به فضا و بازگشت به زمین روشن کرد. این ماموریت موسوم به گلکتیک ۰۷ (Galactic 07) به ارتفاع بیش از ۸۷ کیلومتری رسید.

سرنشینان پرواز فضایی ویرجین گلکتیک

تووا آتاسور (Tuva Atasever)، فضانورد آژانس فضایی ترکیه (TUA) که در این پرواز حضور داشت، بر سه آزمایش متفاوت ماموریت گلکتیک ۰۷ که با کمک شرکت آمریکایی آکسیوم‌اسپیس (Axiom Space) انجام شد، نظارت داشت. آتاسور یک فضانورد پشتیبان در پرواز آکس-۳ (Ax-3) بود که اوایل ۲۰۲۴ یک فضانورد ترک را با همکاری شرکت اسپیس‌ایکس در ماموریت خصوصی آکس-۳ به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.

هفتمین پرواز فضایی تجاری و دوازدهمین پرواز فضایی سرنشین‌دار
این هفتمین پرواز فضایی تجاری و دوازدهمین پرواز فضایی سرنشین‌دار هواپیمای فضایی یونیتی در حال بازنشستگی است تا راه را برای فضاپیمای جدید کلاس دلتا (Delta) این شرکت در سال ۲۰۲۶ باز کند.

نیکولا پسیل (Nicola Pecil) فرمانده وی‌اس‌اس یونیتی و جمیل جانجوآ (Jameel Janjua) خلبان، در پرواز ویرجین گلکتیک به آتاسور پیوستند. اندی ادجل (Andy Edgell) و سی.جی استورکو (C.J. Sturckow)، فضانورد سابق ناسا نیز به عنوان خلبانان ویرجین گلکتیک با هواپیمای وی‌ام‌اس ایو پرواز کردند.

پس از فرود یونیتی، ویرجین گلکتیک از هویت سه مسافر حاضر در این پرواز رونمایی کرد که عبارتند از آناند هاریش سادوانی (Anand Harish Sadhwani) از کالیفرنیا، ایروینگ ایزچاک پرگامنت (Irving Izchak Pergament) از نیویورک و جورجی ماننتی (Giorgi Manenti) از ایتالیا.
هواپیمای فضایی وی‌اس‌اس یونیتی در ساعت ۱۱:۴۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی در اسپیس‌پورت آمریکا فرود آمد. ویرجین گلکتیک در مجموع فقط ۳۲ بار با این هواپیمای فضایی پرواز کرده است که پروازهای آزمایشی غیرفضایی را نیز شامل می‌شوند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79917
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها