ساخت ۳ ماهواره مکعبی توسط دانشجویان ایرانی

0 60

بیش از ۳۰۰ دانشجو از سراسر ایران در مسابقات دانشجویی ماهواره مکعبی در حوزه ساخت ماهواره به رقابت پرداختند. هدف نهایی این مسابقات ساخت سه نمونه ماهواره مکعبی با کارکرد‌های متفاوت است که سازمان فضایی ایران قرارداد خرید و پرتاب آن‌ها را نیز با تیم اجرا مسابقه بسته است.

محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌ ارتباطات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اظهار می‌کند: «در گذشته سه فراخوان مهم دادیم که یکی فراخوان نوآفرین برای حمایت از کسب و کار‌های نوپا بود. در این فراخوان ۱۸۲ طرح شرکت کردند که نتایج ارزیابی ۴۰ طرح از تیم‌های دانشجویی و دانشگاهی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان، پس از داوری اولیه و تکمیل مرحله دوم داوری حضوری، به زودی اعلام خواهد شد.»

وی تصریح می‌کند: «مدل حمایتی در نخستین دوره طرح نوآفرین از جنس گرنت تا سقف یک میلیارد تومان بود و هدف آن حمایت از ایده تیم‌های نوپا در جهت ایجاد کسب و کار است که انتظار می‌رود حداقل شاهد حمایت از ۲۰ طرح باشیم.»

فراخوان‌ها

کرباسی خاطرنشان می‌کند: «دو فراخوان مشترک موازی داشتیم که یکی فراخوان طرح‌های پژوهشی و دومی فراخوان پسادکتری بود. موضوعات مطرح شده، فناوری‌های نوظهور در ارتباطات نسل ششم است که در مرحله اولیه داوری است.»

مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی Qsat
مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی Qsat

وی ادامه می‌دهد: «فراخوان دیگر ما فراخوان بنیاد علم ایران در بهمن‌ماه تا اواخر فروردین ماه بود. با موضوع تجهیزات رادیویی نسل جدید یا ترنج که مخاطب آن شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که این فراخوان نیز در مرحله داوری است.»

کرباسی می‌گوید: «همچنین یک فراخوان بین‌المللی در ادامه جایزه بین‌المللی مصطفی داشتیم که اعطای یک گرنت در حوزه توسعه فناوری‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید در حوزه ارتباطات (Open RAN) است. این فراخوان در مرحله داوری است و امیدواریم که بتوانیم از طرح‌هایی که با یک همکار بین‌المللی از یکی از کشور‌های اسلامی رقم می‌خورد در قالب طرح تحقیقاتی حمایت کنیم.»

وی در ادامه بیان می‌کند: «ما یک فراخوان دریافت رزومه از کارگزاری‌ها در حوزه هوشمندسازی داشتیم که در این فراخوان از کارگزاری‌هایی که قادرند به صورت تخصصی روی هوشمندسازی فعالیت کنند، دعوت کردیم تا توانمندی‌های خود را به ما اعلام کنند.»

هدف از این فراخوان، به‌همرسانی صنایع بزرگ نیازمند فناوری هوشمندسازی و شرکت‌هایی که این توانمندی را دارند، است. اولویت نیز آن است که اعتبار مالیاتی صنایع بزرگ را احیا کنند.
وی ادامه می‌دهد: «مدل کاری نیز، مدل ارائه تسهیلات قابل تبدیل به گرنت خواهد بود، یعنی ما به کارگزاری‌های خود در قالب چند فاز تسهیلاتی ارائه خواهیم کرد که متناسب با عملکرد خود قادر هستند تا آن را به بلاعوض تبدیل کنند.»

منبع javanonline
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=79800
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها