کاوشگر هوشمند ژاپن برای فتح ماه پرتاب شد

1 1,630

اولین کاوشگر ژاپنی هوشمند ماه و همچنین تلسکوپ پرتوی ایکس XRISM سوار بر حامل فضایی H2A از مرکز فضایی تانگاشیمای ژاپن پرتاب شدند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت، ژاپن پس از اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده، چین و هند پنجمین کشوری خواهد بود که کاوشگر خود را بر روی ماه فرود می‌آورد. داده‌های به‌دست‌آمده توسط فضاپیما به‌ عنوان بخشی از برنامه آرتمیس ناسا استفاده خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید: همه چیز درباره ماه، تنها قمر زمین

به گفته متخصصان ژاپنی، کاوشگر هوشمند جدید ژاپن طی سه تا چهار ماه به مدار ماه خواهد رسید تا در ژانویه یا فوریه۲۰۲۴ بر روی قمر زمین فرود آید.

کاوشگر اسلیم و تلسکوپ XRISM

پرتاب این کاوشگر موسوم به اسلیم (SLIM) چندین بار به دلیل شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاده بود. کاوشگر ۲.۴ متری و ۲۰۰ کیلوگرمی مذکور برای کاوش دهانه‌ها و عارضه‌نگاری ماه با استفاده از فناوری‌هایی مشابه آنچه در سامانه‌های تشخیص چهره استفاده می‌شود، طراحی شده است. این کاوشگر همچنین مجهز به دوربین مخصوصی است که می‌تواند میزان آهن و سایر عناصر موجود در سنگ‌های سطح ماه را اندازه‌گیری کند.

کاوشگر اسلیم و تلسکوپ XRISM
کاوشگر اسلیم و تلسکوپ XRISM

کاوشگر اسلیم ژاپن کوچک و سبک است و آژانس فضایی ژاپن (Jaxa) تصمیم دارد تا آن را در فاصله ۱۰۰ متری یک هدف مشخص فرود بیاورد.

سطح‌نشین با کمک یک کاوشگر کوچک به اندازه کف دست که می‌تواند تغییر شکل دهد، تحولات ماه را بررسی و اطلاعات خود را به زمین ارسال می‌کند. کاوشگر کوچک دوم برای تحقیق و حرکت روی سطح ماه با همکاری یک شرکت اسباب‌بازی سازی ژاپنی ساخته شده است.

تلسکوپ XRISM با بررسی گاز فوق داغ اطراف خوشه‌های کهکشانی اطلاعاتی را در مورد شکل‌گیری و تکامل کیهان آشکار می‌کند. XRISM با همکاری آژانس‌های فضایی ژاپن، آمریکا و اروپا (ESA) ساخته شده است.

ماهواره‌بر دو مرحله‌ای H2A توسط شرکت ژاپنی صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) ساخته شده است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۵۳ متر و قطر ۴ متر بوده و نسخه‌های مختلف آن از ۲۸۵ تا ۴۴۵ تن وزن دارند. حامل H2A بسته به نسخه مورد استفاده می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ تن محموله را به مدار لئو ببرد.

H2A اولین ماموریت خود را در سال ۲۰۰۱ انجام داد و با احتساب این عملیات تاکنون ۴۷ بار به فضا پرتاب شده که فقط یک مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب حامل فضایی مذکور مبلغی معادل ۹۰ میلیون دلار هزینه دربردارد و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌ عنوان سوخت بهره می‌برند.

منبع mehrnews isna skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75549
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشکان
اشکان
7 ماه قبل

شاهد۲۱،۹:*بخدائی میخوانند >آنانعلم ازلی<مسطور است (۵۸)ما را از فرستادن آیات ومعجزات جز تکذیب پیشینیان(ط)چیزی مانع نبودو بثمود(قوم صالح)آیت ناقه را که همه مشاهده کردند بدادیم در باره آن ظلم کردند(ط)وآیات را جز برای آنکه مردم(از خدا)بترسند نمیفرستیم(۵۹)*