جیمز وب تصویری از یک جرم عجیب به شکل علامت سوال ثبت کرد

0 1,126

تلسکوپ جیمز وب تصویری را ثبت کرده است که یک یا دو کهکشان را به شکل علامت سوال نشان می‌دهد. دانشمندان تا کنون با چنین چیزی مواجه نشده بودند و هنوز نمی‌دانند که این شی دقیقا چیست، اما به ‌گفته‌ آن‌ها جرم مذکور باید یک کهکشان دوردست یا شاید هم کهکشان‌های در حال ادغام با یکدیگر باشد.

مت کاپلان (Matt Caplan)، فیزیکدان دانشگاه ایالتی ایلینوی (Illinois State University) آمریکا، بخش فوقانی علامت سوال را کهکشان بزرگ‌تر می‌داند و به گفته وی این شکل دو بخشی با دم خمیده بین کهکشان‌های در حال ادغام، مرسوم است. البته این فیزیکدان، احتمال‌های دیگر را هم رد نمی‌کند، اما معتقد است جرم مذکور یک ستاره نیست. دانشمندان برای شناسایی این جرم به داده‌های بیشتری نیاز دارند.

برخورد کهکشان‌ها

گرانش، کهکشان‌ها را به سوی یکدیگر سوق می‌دهد و زمانی که آن‌ها به هم می‌رسند، محتویات آن‌ها در هم می‌پیچد و به یک گوی کهکشانی بزرگ تبدیل می‌شوند.

کهکشان علامت سوال جیمز وب
تصویر جیمز وب از جرمی به شکل علامت سوال

برخورد کهکشانی، یک فرآیند سریع نیست و آن‌ها احتمالا پیش از این که در نهایت با هم ادغام شوند، چندین بار از یکدیگر عبور خواهند کرد. کشش گرانشی هر دو کهکشان، شکل آن‌ها را مخدوش می‌کند و باعث می‌شود درهم‌ریخته و بی‌نظم به نظر برسند.

ستارگان درون این کهکشان‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند. فواصل بین ستاره‌ها آن قدر زیاد است که احتمال برخورد آن‌ها زیاد نیست. ستارگان در طول برخورد، فواصل بسیار زیادی را طی خواهند کرد و پس از برخورد، بعید است که ستاره‌ای در موقعیت اصلی خود باقی بماند. طی یک برخورد کهکشانی، سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم مرکز هر دو کهکشان نهایتا با هم ادغام می‌شوند و یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند. اگرچه ستارگان با هم برخوردی نخواهند داشت، اما سحابی‌ها با یکدیگر برخورد خواهند کرد.

جالب است بدانید کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا (Andromeda) نیز در مسیر برخورد به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند.

منبع gadgetnews isna