فیروز نادری دانشمند بزرگ ایرانی درگذشت

0 143

فیروز نادری، دانشمند ایرانی، چند هفته بعد از جراحت شدید نخاعی در یک سانحه، در سن ۷۷ سالگی درگذشت. نادری که در طول زندگی خود سمت‌های مختلفی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا داشت، متولد شیراز است و برای بیش از سه دهه در آژانس فضایی آمریکا فعالیت کرده است. او در زمستان سال ۲۰۱۶ از این سازمان بازنشسته شد.

فیروز نادری برای یک دوره مدیر بخش اکتشافات منظومه شمسی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا بود. او قبل از آن هم سمت‌های مهم دیگری از جمله هدایت برنامه اکتشاف مریخ را طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ در این سازمان برعهده داشت؛ برنامه‌ای که شامل پرتاب موفقیت‌آمیز اُدیسه مریخ، فرود مریخ‌نوردهای اکتشافی روح (Spirit) و فرصت (Opportunity) و همچنین ساخت مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) می‌شد.

فیروز نادری
فیروز نادری

نادری همچنین در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ برنامه اوریجین (Origin) را مدیریت کرد که بر جستجوی سیاره‌های مشابه زمین در اطراف سایر ستارگان تمرکز داشت. این دانشمند مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) آمریکا اخذ کرد و در سال ۱۹۷۹ به آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا پیوست.

نادری عضو موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) بود و جوایز متعددی از جمله مدال رهبری برجسته ناسا، مدال تالار مشاهیر فناوری فضایی و بالاترین جایزه ناسا با عنوان «مدال خدمات ممتاز» را دریافت کرده بود.

منبع bbc
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73856
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها