ایلان ماسک کیست؟+زندگینامه و پروژه‌های فضایی

0 3,827

در دنیای فناوری برخی انسان‌ها چنان تاثیری بر پیشرفت‌های فناورانه و تحولات نوین دارند که حتی نامشان به پروژه‌های بزرگ و به ظاهر دست‌نیافتنی اعتبار می‌دهد. ایلان ماسک را می‌توان جزو همین دسته افراد قرار داد؛ کسی که از او با عناوین مختلفی چون کارآفرین، سرمایه‌گذار و بنیان‌گذار شرکت‌ها و پروژه‌های مختلفی نام می‌برند و البته در حال حاضر لقب ثروتمندترین شخص جهان را نیز با خود یدک می‌کشد.

در این مقاله قصد داریم جدای از برخی حواشی چالش‌برانگیز زندگی شخصی وی، بیوگرافی ایلان ماسک را ارائه داده و همچنین پروژه‌های بزرگ و برنامه‌های بلندپروازانه‌اش به ویژه در حوزه فضا و سفر به مریخ را معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا با او و طرح‌های جاه‌طلبانه‌اش آشنا شوید؛ فعالیت‌هایی که البته برخی از آن‌ها مخالفانی هم دارند.

زندگینامه یا بیوگرافی ایلان ماسک

ایلان ماسک با نام کامل ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) در ۲۸ژوئن۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی متولد شد. پدر او اهل همین کشور و مادر او کانادایی است. ماسک از همان سنین کودکی و نوجوانی استعداد‌های خود را در حوزه رایانه نشان داد، به طوری که در سن ۱۲ سالگی یک بازی ویدئویی ساخت و آن را به یک مجله رایانه‌ای فروخت. در سال ۱۹۸۸ و در سن ۱۷ سالگی پس از اخذ پاسپورت کانادایی آفریقای جنوبی را ترک کرد، زیرا تمایلی به خدمت نظامی اجباری نداشت و از سویی به دنبال فرصت‌های اقتصادی بیشتر در ایالات متحده بود.

در همین رابطه بخوانید: ایلان ماسک: پایان دنیا نزدیک است و انسان باید به مریخ برود

بیوگرافی زندگینامه ایلان ماسک
ایلان ماسک در نوجوانی

ایلان ماسک از طریق مادر کانادایی‌تبارش تابعیت کانادایی گرفت و دو سال بعد در دانشگاه کوئینز (Queen’s University) تحصیل کرد، سپس به دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) آمریکا منتقل شد و در آنجا مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد و فیزیک دریافت نمود. او در سال ۱۹۹۵ برای حضور در دانشگاه استنفورد (Stanford University) به کالیفرنیا رفت، اما بعد تصمیم گرفت وارد حوزه تجارت شود و از این رو همراه با برادرش شرکت Zip2 را تاسیس کرد.

شرکت‌های ایلان ماسک

Zip2 در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت کامپک (Compaq) به مبلغ ۳۰۷ میلیون دلار خریداری شد. ایلان ماسک در همان سال، بانک آنلاین X.com را بنیان نهاد که در سال ۲۰۰۰ با شرکت کانفینیتی (Confinity) ادغام شد و شرکت پی‌پال (PayPal) را تشکیل داد. سه سال بعد در سال ۲۰۰۲ شرکت eBay پی‌پال را به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد و همه این‌ها زمینه را برای کسب سرمایه مورد نیاز ایلان ماسک و تاسیس شرکت نامدار اسپیس‌ایکس (SpaceX) فراهم آورد.

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۴ نیز به عنوان یک سرمایه‌گذار اولیه در شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا (.Tesla, Inc) فعال بود و بعدها سمت مدیرعاملی آن را برعهده گرفت. اما اسپیس‌ایکس که در حوزه هوافضا و خدمات پرتاب‌های فضایی فعالیت می‌کند، بدون تردید مشهورترین و موفق‌ترین شرکت تحت مدیریت ماسک محسوب می‌شود.

اسپیس ایکس ایلان ماسک

این شرکت با ساخت اولین حامل فضایی بازگشت‌پذیر دنیا به نام فالکون-۹ (Falcon-9) موفقیتی بزرگ به دست آورد و اکنون در حال توسعه چندین حامل دیگر از جمله حامل فضایی استارشیپ است که ماسک قصد دارد با استفاده از آن انسان را به ماه و سپس مریخ اعزام کند.

حامل فضایی استارشیپ ایلان ماسک

حامل فضایی استارشیپ ایلان ماسک یک حامل فوق سنگین بوده و تماما بازگشت‌پذیر است؛ در حالی که در مورد فالکون-۹ فقط مرحله اول آن قابلیت بازیابی دارد. استارشیپ با طول کلی ۱۲۰ متر، قطر ۹ متر و جرم ۵ هزار تن قادر به انتقال ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو است. اسپیس‌ایکس قصد دارد از این فضاپیمای غول‌پیکر به منظور اعزام انسان به ماه و مریخ و همچنین پرتاب ماهواره به مدار زمین استفاده کند. این شرکت در حال حاضر مشغول آماده‌سازی استارشیپ و انجام آزمایش‌ها روی نمونه‌های اولیه آن در جنوب ایالت تگزاس است.

در همین رابطه بخوانید: یک میلیون انسان با حدود هزار فضاپیمای استارشیپ به مریخ می‌روند!

استارشیپ ایلان ماسک
نمای حامل فضایی استارشیپ

البته استارشیپ تنها پروژه فضایی ایلان ماسک نیست و او برنامه‌های دیگری را نیز در اسپیس‌ایکس در دست توسعه دارد.

پروژه‌های فضایی ایلان ماسک

حامل فضایی فالکون هوی نیز که تاکنون ۳ پرتاب موفق داشته است، جزو برنامه‌های مهم ایلان ماسک برای حمل و نقل فضایی به شمار می‌رود؛ اما با توجه به توسعه استارشیپ، انتظار می‌رود فالکون هوی و فالکون-۹ هر دو در آینده از رده خارج شوند. فالکون هوی مانند فالکون-۹ تماما بازگشت‌پذیر نیست، از این رو استارشیپ را می‌توان حامل فضایی اصلی اسپیس‌ایکس در آینده‌ای نه چندان دور دانست.

در حال حاضر برنامه سفر به مریخ ایلان ماسک را می‌توان مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین پروژه او دانست که با وجود برخی مخالفت‌ها، وی همواره از عزم جدی خود برای اجرای آن سخن گفته است. ماسک در آخرین اظهاراتش، سال ۲۰۲۹ را سال اعزام انسان به مریخ معرفی کرده و قصد دارد از استارشیپ برای همین منظور استفاده کند.

این در حالی است که برخی از صاحب‌نظران حوزه فضا و نجوم از جمله نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson) چنین سفری را غیرممکن می‌دانند. این اخترفیزیکدان آمریکایی اعتقاد دارد انسان‌ها با توجه به چالش‌های سفر به مریخ، هیچ وقت پا به این سیاره نخواهند گذاشت. نکته قابل تامل این است که حتی خود ایلان ماسک هم زندگی در مریخ را حداقل در ابتدا خطرناک و دشوار می‌داند و می‌گوید: «کسانی که قصد سفر به سیاره سرخ را دارند، نباید در فکر یک زندگی فوق‌العاده در آنجا باشند، چون شرایط زندگی در این سیاره با مشکلات و محدودیت‌های زیادی همراه خواهد بود.»

در همین رابطه بخوانید: ویدئوی ایلان ماسک از ماموریت سفر انسان به مریخ+فیلم

سفر به مریخ ماه ایلان ماسک

با همه این‌ها باید دید آیا ماسک می‌تواند در مهم‌ترین پروژه فضایی خود موفق باشد و در آینده به عنوان فردی مطرح شود که برای نخستین بار پای انسان را به مریخ باز کرده است یا همه این‌ها جز رویاپردازی چیز دیگری نخواهند بود. شاید تحقق این امر برای کسی که برخی از او به عنوان یک موجود فضایی یاد می‌کنند و با طرح سوالی عجیب می‌پرسند آیا ایلان ماسک فضایی است، حداقل غیرممکن به نظر نرسد.

نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید ایلان ماسک در این پروژه بسیار سخت و چالش‌برانگیز خود که ممکن است حتی مرگ انسان‌ها را در مریخ به همراه داشته باشد، موفق عمل می‌کند؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و سوالاتتان را بپرسید؛ کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع britannica investopedia wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68787
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها