کشف شگفت‌انگیز دانشمندان؛ ماه می‌تواند باعث زلزله روی زمین شود!

1 2,248

برخی دانشمندان ادعا می‌کنند نیروهای تولیدشده توسط ماه می‌تواند روی سیاره زمین اثر گذاشته و باعث ایجاد زمین‌لرزه شود. این موضوع برای مدت‌هاست که از طرف بعضی پژوهشگران مطرح شده است، اما پیش از این شواهد کافی در دست نبود. اکنون کریس شولتز (Chris Scholtz)، زمین‌شناس و استاد بازنشسته دانشکده آب و هوای کلمبیا (Columbia Climate School) آمریکا، اطلاعات به‌دست‌آمده در این زمینه را قابل اعتماد می‌داند.

یکی از مکان‌هایی روی زمین که اثر ماه به وضوح دیده می‌شود، زمین‌لرزه‌های زیر آب است؛ این امر با توجه به تاثیر کششی ماه بر اقیانوس‌ها منطقی است. کریس شولتز و تیمش تصمیم گرفتند تا تاثیر قمر زمین را بر زلزله‌های آتشفشان محور در سواحل غربی ایالات متحده بررسی کنند. به گفته شولتز، نتایج پژوهش‌‌ها نشان می‌دهد احتمال وقوع زمین‌لرزه در این قسمت ۱۰ برابر بیشتر از زمانی است که جزر و مد از بین رفته باشد.

وی اظهار می‌کند: «جزر و مد در واقع موجب تورم و انفجار اتاقک ماگما می‌شود و در نتیجه آن زلزله رخ می‌دهد.» اتاقک ماگما حفره‌ای بزرگ از سنگ مذاب است که در زیر سطح زمین قرار دارد. سنگ مذاب یا ماگما در این محفظه تحت فشار شدید است و چنین فشاری می‌تواند به تدریج سنگ‌های اطراف آن را شکسته و راهی برای خروج ماگما به سمت بالا ایجاد کند.

شولتز ادامه می‌دهد: «زمانی هم که جزر و مد کم است، آب کمتری به محفظه فشار می‌آورد که بعد باعث ایجاد تورم می‌شود. این امر نیز به نوبه خود فشار بیشتری بر روی خط گسل وارد کرده و احتمال زلزله را بیشتر می‌کند.»

در همین رابطه بخوانید: اگر ماه با زمین برخورد کند چه می‌شود؟

پرجزئیات‌ترین تصاویر ماه از روی زمین
ماه، قمر زمین

ماه بر سنگ‌ها هم اثر دارد

ماه علاوه بر سطح زیرین اقیانوس‌ها، جزر و مدهای کوچک اما مهم در سنگ‌ها را نیز به دنبال دارد. در واقع سنگ‌ها در اثر کشش ماه به میزان بسیار کمی دچار انبساط و انقباض می‌شوند. به گفته شولتز، این جابجایی با لوازم خاص قابل اندازه‌گیری است و در حالت عادی نمی‌توان متوجه آن شد.

سنگ‌ها مانند آب نمی‌توانند جریان داشته باشند و فقط شکل خود را با توجه به شدت و جهت جزر و مد تغییر می‌دهند که باعث تجمع تنش می‌شود. به گفته محققان، اگر سنگ‌ها قبلا به دلیل عملکرد نیروهای زمین‌ساختی تحت فشار بیش از حد قرار گرفته باشند، حتی یک تنش کوچک مانند کشش ماه می‌تواند در آن‌ها شکاف ایجاد کند. اگر سنگ‌های اطراف نیز ناپایدار باشند، شکستگی سرعت بیشتری به خود گرفته و گسل بزرگی را در بر‌می‌گیرد که نتیجه نهایی آن یک زلزله است.

البته باید توجه کرد که ماه به تنهایی این زمین‌لرزه‌ها را به وجود نمی‌آورد و فقط زمانی که سنگ در آستانه فروپاشی قرار دارد، آن را از نقطه نهایی عبور می‌دهد. بنابر اظهارات پژوهشگران، جزر و مد نمی‌تواند به ما در پیش‌بینی زلزله کمک کند، اما با کمک آن می‌توان فیزیک زمین‌لرزه‌ها را که عمدتا ناشناخته مانده‌اند، بهتر درک کرد.

منبع businessinsider