جیمز وب در اطراف یک دنباله‌دار آب کشف کرد+عکس

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک دنباله‌دار را رصد کرده که با آب احاطه شده است و اطلاعات مهمی درباره گذشته زمین به ما می‌دهد. این اولین‌ بار است که بشر توانسته است آب را در حالت بخار در اطراف یک دنباله‌دار از کمربند سیارکی اصلی مشاهده کند.

بسیاری از دنباله‌دارها در مکان‌های دورتری مانند ابر اورت (Oort cloud) قرار دارند که فاصله زیادی با خورشید داشته و یخ در این منطقه از فضا بسیار راحت‌تر دوام می‌آورد، اما این دنباله‌دار خاص در کمربند اصلی سیارک‌ها، در میان مدارهای مریخ و مشتری، مشاهده شده است. در نتیجه چنین کشفی نشان می‌دهد که آب در حالت یخ در مراحل اولیه تکامل منظومه شمسی در این منطقه وجود داشته است.

تصویر جیمز وب از دنباله‌دار

بر اساس برخی نظریه‌ها آب موجود در زمین توسط دنباله‌‌دارها و سیارک‌ها به این کره خاکی آمده است. پیش‌تر نیز دانشمندن اجرامی را در کمربند سیارکی اصلی دیده بودند که تمامی مشخصه‌های مربوط به دنباله‌دار را داشتند، اما در این زمینه تردید وجود داشت. هرچند اکنون با داده‌های دقیق تلسکوپ جیمز وب می‌توان با قطعیت گفت که آب به‌ صورت یخ این تاثیر را ایجاد کرده است.

تصویر جیمز وب از دنباله‌دار
دنباله‌دار 238P/Read

تصویر تلسکوپ جیمز وب از دنباله‌دار مذکور با نام 238P/Read نشان می‌دهد که این کمربند سیارکی در روزهای اولیه منظومه شمسی توانایی حفظ آب را داشته است. همچنین پیش‌تر دانشمندان می‌دانستند که ۱۰ درصد از مایعات موجود در دنباله‌دارها از کربن‌دی‌اکسید تشکیل شده‌اند، اما هیچ نشانه‌ای از آن در 238P/Read دیده نمی‌شود. اخیرا نیز جیمز وب در یک سیاره فراخورشیدی بخار آب کشف کرده بود.

منبع gadgetnews digiato