تاریخ سومین پرتاب ماهواره‌بر خصوصی الکترون اعلام شد

0 106

استارت‌آپ آمریکایی راکت لب (Rocket Lab)  برنامه ریزی کرده است که ماهواره کوچک خود موسوم به “الکترون” (Electron) را در تاریخی بین ۲۳ ژوئن تا ۶ ژوئیه به فضا پرتاب کند.
این ماهواره‌بر از سکوی پرتاب این شرکت در نیوزلند پرتاب خواهد شد و پنج ماهواره کوچک را با خود حمل خواهد کرد. ماهواره‌بر الکترون امکان فرستادن ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین را دارد و هزینه هر پرتاب آن تنها ۶ میلیون دلار می‌باشد.  
این شرکت چند ماه پیش و در ماه آوریل امید به پرتاب این ماهواره‌بر داشت ولی به علت بروز اشتباه در عملکرد تجهیزات زمینی این ماهواره‌بر، پرتاب آن به تاخیر افتاد.
 در ابتدا قرار بود که “راکت لب” تنها دو ماهواره کوچک لامور۲ (Lemur-۲) ساخت شرکت اسپایر گلوبال (Spire Global) و کاوشگر دیگری که ساخت شرکت تیواک (Tyvak) است  را به فضا بفرستد که بعدا تصمیم گرفته شد دو ماهواره دیگر نیز به محموله این ماهواره‌بر افزوده شود.
 در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷ (۴ مرداد)، ماهواره‌بر “الکترون” اولین پرتاب خود به فضا را انجام داد و طبق اعلام رسمی، ظرف سه دقیقه به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری رسید. با این حال، پس از چهار دقیقه و در ارتفاع ۲۲۴ کیلومتری، ارتباط تیم ماموریت با این سامانه قطع شد.
دومین پرتاب این ماهواره‌بر در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸ به مدار زمین رسید و سه ماهواره را به مدار زمین تحویل داد.
حال سومین پرتاب این ماهواره‌بر در حال انجام برنامه‌ریزی‌های نهایی است.
مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: «پرواز بعدی الکترون برای ناسا خواهد بود و این ماهواره‌بر پروازهای بیشتری را در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام خواهد داد.»

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=7283
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها