اولین ماهواره ساخت کویت به فضا پرتاب شد

1 1,122

کویت اولین ماهواره ساخت خود را به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس به مدار زمین فرستاد. این ماهواره به نام کویت‌ست-۱ (KuwaitSat-1) دارای ابعاد 2U بوده و مجهز به یک دوربین با قابلیت ثبت تصاویر رنگی است. کویت‌ست-۱ را محققان دانشگاه کویت (Kuwait University) ساخته‌اند و بنیاد پیشرفت علوم کویت (Kuwait Foundation for the Advancement of Sciences) مبلغ یک میلیون دلار را برای توسعه آن تامین کرده است.

در همین رابطه بخوانید: دوره آشنایی با صنعت فضا

ساخت این ماهواره سه سال زمان برده است و ارتباط با آن از طریق ایستگاهی در دانشگاه کویت صورت می‌گیرد. به گفته مسئولان کویت، آن‌ها قصد دارند در گام بعدی، با نهادهای بین المللی برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی علوم فضایی در کویت همکاری کنند.

ماهواره کویت
نمای ماهواره کویت‌ست-۱

عملیات پرتاب کویت‌ست-۱ روز سه‌شنبه ۳ژانویه (۱۳دی) طی ماموریتی موسوم به ترنسپورتر-۶ (Transporter-6) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا صورت پذیرفت و طی آن ده‌ها ماهواره کوچک برای کشورهای مختلف به فضا پرتاب شد. کویت در سال ۲۰۲۱ یک ماهواره تحقیق و توسعه به نام QMR-KWT را که با همکاری‌های بین‌المللی ساخته شده بود، توسط همین ماهواره‌بر به فضا فرستاد.

ماهواره‌بر فالکون-۹

فالکون-۹ که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. این ماهواره‌بر اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و تاکنون بیش از ۱۹۰ ماموریت را به انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. فالکون-۹ از نفت سفید اصلاح‌شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

منبع i24news economymiddleeast broadcastprome rocketlaunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72081
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شاهرخ
شاهرخ
1 سال قبل

خوشحالم که مردم خاور میانه به دنبال دانش و فضا هستند