دانشمندان اولین سامانه دو جسمی کریستال زمان را ساختند

1 676

دانشمندان اولین «سامانه دو جسمی کریستال زمان» را در یک آزمایش ایجاد کردند که قوانین فیزیک را به چالش می‌کشد. از کریستال‌های زمان می‌توان برای ساخت دستگاه‌های کوانتومی که در دمای اتاق کار می‌کنند، استفاده کرد.

یک کریستال زمان، ساختاری متناوب است که در فضا زمان تکرار می‌شود و هر لحظه تغییر می‌کند. چون این ساختار، ماده‌ای با ترمودینامیک غیرتعادلی است، هیچگاه به تعادل گرمایی نمی‌رسد. این حالت به کریستال اجازه می‌دهد که حرکت دائمی داشته باشد. از نظر فنی در یک کریستال زمان، تقارن انتقال زمان خود به خود شکسته می‌شود.

ساخت کریستال زمان

دکتر سامولی اوتی (Samuli Autti)، از دانشگاه لنکستر (Lancaster University) انگلستان، می‌گوید: «همه می‌دانند که ماشین‌های حرکت دائمی غیرممکن هستند. با این حال، در فیزیک کوانتوم طی شرایط عادی، حرکت دائمی مشکلی ندارد. با عبور از این شکاف ما می‌توانیم کریستال‌های زمان بسازیم.»

ساخت کریستال زمان

محققان در فعالیت‌های پژوهشی خود، هلیوم-۳ (Helium-3) ابر سیال را تا حدود منفی ۲۷۳/۱۵ درجه سانتیگراد سرد و دو کریستال زمان را در داخل ابر سیال ایجاد و لمس کردند. ابر سیال نوعی از ماده بوده که در آن حالت مانند سیالی که دارای گران‌روی و بی‌نظمی صفر است رفتار می‌کند. سپس دانشمندان برهم‌کنش دو کریستال زمان را همانطور که توسط فیزیک کوانتومی توصیف شده بود، مشاهده کردند.

منبع spacedaily wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68349
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LUCKYMAN
LUCKYMAN
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

خیلی عالی بود و خوش به حالشون با این علمی که دارن😔👌👌