اولین پرواز موفق فضاپیمای بوئینگ انجام شد

0 390

فضاپیمای استارلاینر (Starliner) شرکت بوئینگ با پرواز به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی و اتصال به آن، اولین ماموریت موفق خود را انجام داد. این کپسول فضایی که بدون خدمه و توسط حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas V) به سوی ایستگاه فضایی فرستاده شده بود، حدودا ۲۶ ساعت پس از پرتاب به ایستگاه فضایی متصل شد.

عملیات مذکور روز پنجشنبه ۱۹مه (۲۹اردیبهشت) ساعت ۲۲:۵۴ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام گرفت و طی آن کپسول سی‌اس‌تی-۱۰۰ استارلاینر (CST-100 Starliner) به مدار زمین رفت. استارلاینر پیش از این در سال ۲۰۱۹ پروازی ناموفق را تجربه کرده بود و بعد از آن نیز بنا به دلایل فنی هیچ پرواز موفقی نداشت. نمای زیبای زمین از پنجره فضاپیمای اسپیس‌ایکس را ببینید+فیلم

کپسول فضایی شرکت بوئینگ قابلیت حمل ۷ خدمه را دارد و قرار است در کنار کپسول دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی از آن‌ها استفاده شود. این دو شرکت جزو شرکای تجاری ناسا به شمار می‌روند و فضاپیماهای آن‌ها جایگزین شاتل فضایی ناسا می‌شوند.

استارلاینر با وزن پرتاب ۱۳ تن، حدود ۵ متر قطر و ۱۱ متر مکعب حجم دارد. شرکت بوئینگ ۴.۲ میلیارد دلار برای ساخت استارلاینر از دولت آمریکا دریافت کرده است و مطابق برنامه‌ریزی‌ها اولین پرواز سرنشین‌دار این کپسول فضایی سه ماهه چهارم سال جاری میلادی انجام خواهد شد. در ابتدا پیش‌بینی می‌شد فضاپیماهای‌ اسپیس‌ایکس و بوئینگ تا سال ۲۰۱۷ آماده استفاده شوند، اما توسعه هر دو فضاپیما بسیار بیشتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده به طول انجامید.

فضاپیمای بویینگ ناسا ایستگاه فضایی بین المللی

حامل فضایی اطلس ۵

اطلس ۵ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک حامل فضایی دو مرحله‌ای سوخت مایع است. این حامل اولین ماموریت خود را در اوت۲۰۰۲ به‌انجام رسانده و با احتساب عملیات مورد بحث تاکنون ۹۳ بار به فضا پرتاب شده است که فقط یک ماموریت ناموفق در کارنامه خود دارد.

اطلس ۵ را شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) ساخته و طول کلی آن ۵۸.۳ متر است. حامل مذکور با وزن ۵۹۰ تن قادر به حمل ۲۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هزینه هر بار پرتاب آن در سال ۲۰۱۶ رقمی بین ۱۱۰ تا ۱۵۳ میلیون دلار اعلام شده است.

منبع space theguardian wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66625
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها