منظومه ماهواره‌ای SAR جدید شرکت آمریکایی با ده‌ها ماهواره

0 246

محمدحسن هجرت: شرکت آمریکایی پلنت لبز (Planet Labs) قصد دارد سامانه‌ای متشکل از ۳۲ ماهواره سنجشی را در فضا ایجاد کند؛ منظومه‌ای مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) با نام پلیکان (Pelican) که به ثبت مواردی مانند درگیری‌های سیاسی، بلایای طبیعی، تغییرات آب‌وهوا و تاثیرات آن بر زمین با جزئیات بالا می‌پردازد. طراحی پلیکان با هدف ثبت رویدادهای کوتاه و به سرعت درحال تغییر انجام شده و توسعه آن از سال آینده میلادی آغاز می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: منظومه ماهواره‌ای SAR چین برای پیشگیری از بلایا و پایش منابع طبیعی

پلنت لبز منظومه‌های ماهواره‌ای دیگری را نیز با نام‌های پلنت‌اسکوپ (PlanetScope) و اسکای‌ست (SkySat) را مدیریت می‌کند، اما بر اساس اعلام مدیران این شرکت، پلیکان جایگزین اسکای‌ست با ۲۱ ماهواره نمی‌شود، درعوض قابلیت‌های موجود را بهبود می‌بخشد.

ماهواره
منظومه ماهواره‌ای SAR

مشخصات منظومه ماهواره‌ای پلیکان

تصاویر ماهواره‌های راداری پلیکان با قدرت تفکیک مکانی ۰.۳ متر این قابلیت را فراهم می‌کنند که حتی در صورت هوای ابری و یا در شب نیز تصاویر واضحی به دست مشتریان برسد. این منظومه ماهواره‌ای در ارتفاع ۳۲۵ کیلومتری زمین شناور خواهد بود و با ارائه تصاویر دقیقی از زمین، تغییرات آن را بررسی می‌کند. بنابر ادعای پلنت لبز، پلیکان مشکلی برای رصد منجمان ایجاد نخواهد کرد و هیچ نوع محدودیت دید و یا انعکاس نور برای آن‌ها به همراه نخواهد نداشت.

منبع digiato spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65810
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها