بهترین فیلم‌های سفر در زمان که باید ببینید

0 13,614

با دیدن بهترین فیلم‌های ژانر سفر در زمان در طول تاریخ، به گذشته سینما سفر کنید. ما در زمان و مکان جستجو کرده‌ایم تا لیست بهترین فیلم‌ها با موضوع سفر در زمان تمام تاریخ را به شما ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

فیلم‌های سفر در زمان بسته به اینکه چقدر از نظر علمی صحیح هستند، می‌توانند پربازدید باشند یا با شکست مواجه شوند. اگر در فیلمی بسیار تلاش شود تا داستانی جدی داشته باشد اما کاستی‌های بزرگی در سرتاسر آن باقی بگذارد، به‌شدت مورد تمسخر طرفداران این ژانر قرار می‌گیرد. کسانی که بی‌پروا ایده سفر در زمان را در فیلم‌های خود به‌ کار می‌برند بیشتر مورد استقبال بینندگان قرار می‌گیرند. اما باز هم ممکن است به فیلم بیشتر در حد یک سرگرمی توجه شود تا رویکردی جدی برای یک موضوع پیچیده.

فیلم‌هایی مانند مسیر زمان (Timeline) سرگرم‌کننده اما به طرز ناامیدکننده‌ای پر از اشتباه بودند. زمانی که نگاهی جدی به تناقض‌های مرتبط با سفر در زمان می‌اندازیم، درک اتفاقات اغلب پیچیده و عجیب است. حتی فیلم انتقام‌جویان:پایان بازی‌ (Avengers: Endgame) که توسط یکی از بزرگ‌ترین غول‌های رسانه‌ای جهان حمایت می‌شود، خطاهای زیادی داشت. با این حال، وقتی نوبت دیدن قهرمانان فیلم می‌شود که به عقب سفر می‌کنند تا جلوی یک فاجعه بزرگ را بگیرند یا صرفا به سادگی زندگی کنند، موضوع هیجان‌انگیز و جذاب می‌شود.

چه فیلم‌هایی را دوست داشته باشید که غرق در علم این ژانر هستند، چه آن‌هایی که از سفر در زمان برای شیطنت در فیلم‌هایشان استفاده کرده‌اند، این فهرست همه آن‌ها را پوشش می‌دهد. ما تعداد زیادی فیلم با موضوع سفر در زمان را که در طول تاریخ داستانی براساس این ژانر خلق کرده‌اند، بررسی کرده و بهترین‌ها را از هر سبک خاص انتخاب کرده‌ایم. اگر به دنبال بهترین فیلم‌های فضایی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هستید مقاله ما را بخوانید.

حالا بیایید با لیست بهترین فیلم‌های ژانر سفر در زمان آشنا شویم.

بهترین فیلم‌های سفر در زمان

  • ۱۱. ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد (Bill and Ted’s Excellent Adventure)

تاریخ اکران: ۱۷فوریه۱۹۸۹
بازیگران: کیانو ریوز (Keanu Reeves)، الکس وینتر (Alex Winter)، جورج کارلین (George Carlin)

سری فیلم بیل و تد بنابر دلایلی از فیلم های موفق خانوادگی محسوب می‌شود؛ به رهبری دو احمق که در مهم‌ترین لحظات تاریخی گاف می‌دهند. آن‌ها هنوز در دبیرستان و در آستانه شکست تحصیلی هستند و اگر گزارش تاریخ خود را پاس نکنند، به دلیل فرستادن پدر تد به مدرسه نظامی، از هم جدا خواهند شد. چیزی که بیل و تد نمی‌دانند این است که آن‌ها باید با هم بمانند تا آینده را نجات دهند.

برای اطمینان از یک جامعه کامل و عالی در آینده که توسط شخصیت‌های اصلی ایجاد می‌شود، روفوس (Rufus) در زمان به دهه ۱۹۸۰ سفر می‌کند تا به بیل و تد کمک کند که کلاس تاریخ را پشت سر بگذارند. این سه نفر برای درک شخصیت های تاریخی که قرار است در مورد آن‌ها تحقیق کنند، در زمان سفر می‌کنند تا هر شخصیت را ملاقات کنند.

بدون آنکه داستان فیلم را افشا کنیم باید گفت اگر تصمیماتی که توسط این جفت قهرمان و همچنین روفوس گرفته می‌شود به طور کامل نادیده گرفته نمی‌شد، تاریخ را به آن شکلی که شناخته شده است نابود می‌کردند! برخی افراد، لحظات تاریخی این فیلم‌ها را بیش از حد کلیشه‌ای می‌دانند. گرچه این فیلم برای هرکسی که تناقض‌های زمانی را جدی می‌گیرد چندان جذاب نیست، اما این موضوع چیزی از ویژگی سرگرم‌کننده بودن فیلم کم نمی‌کند.

برای خواندن نقد علمی فیلم اینتراستلار و آشنایی با نظریه‌های کیهانی به کار گرفته‌شده در آن به مقاله ما مراجعه کنید.

ماجراجویی بسیار عالی بیل تد
فیلم ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد
  • ۱۰. ددپول ۲ (Deadpool 2)

تاریخ اکران: ۱۸مه۲۰۱۸
بازیگران: رایان رینولدز (Ryan Reynolds)، جاش برولین (Josh Brolin)، مورنا باکارین (Morena Baccarin)

در حالیکه بسیاری از فیلم‌ها به دلیل رعایت نکردن قوانین مربوط به زمان با استقبال ضعیفی روبرو می‌شوند، اما فیلم ددپول ۲ به دلیل انجام عمدی همین کار با نقدهایی از سوی منتقدان مواجه شد که به‌طور کلی مثبت بودند. در حقیقت متد شخصیت فیلم ددپول ۲ این است که با استعاره‌ها و کلیشه‌های سفر در زمان شوخی می‌کند و راه‌هایی برای تلفیق و تمسخر آن‌ها می‌یابد.

پس از پیوستن ددپول با بازی رایان رینولدز به سری فیلم مردان ایکس (X-Men)، آن‌ها یک جوان جهش‌یافته به نام راسل (Russell) را تحت مراقبت خود می‌گیرند و اقدامات او در آینده باعث می‌شود سایبورگ (cyborg) جهش‌یافته یا همان کابل (Cable) به گذشته سفر کرده تا راسل را بکشد و از وقوع تراژدی زمان خودش جلوگیری کند.

شوخی‌های متعددی در این فیلم به کار گرفته‌ شده‌ است؛ مانند نقاط مشترک شخصیت ضدقهرمانی او با شخصیت دث استروک دنیای دی سی (DC Extended Universe) و یا شکستن دیوار چهارم که یک عنصر داستانی است و شخصیت‌ها با داستانشان طوری برخورد می‌کنند که گویی دنیای واقعی است. وقتی شخصیتی دیوار چهارم را می‌شکند، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم اعلام می‌کند که از خیالی بودن خودش آگاه است.

این فیلم تعادلی را در نزدیک شدن به استعاره ضدقهرمانی که اغلب با انسان‌های ماشینی مرتبط است، برقرار می‌کند.

دانلود مستندهای جذاب فضایی و نجومی با زیرنویس فارسی از  لینک زیر:

مستندهای فضایی و نجومی با زیرنویس فارسی

ددپول سفر در زمان
فیلم ددپول ۲
  • ۹. لوپر (Looper)

تاریخ اکران: ۲۸سپتامبر۲۰۱۲
بازیگران: جوزف گوردون-لویت (Joseph Gordon-Levitt)، بروس ویلیس (Bruce Willis)، امیلی بلانت (Emily Blunt)

تلاش بروس ویلیس در ژانر سفر در زمان به نام لوپر، یک فیلم تخیلی زمان است که سعی دارد به پارادوکس پدربزرگ بپردازد. اگرچه کمی از این هدف والا فاصله دارد، اما همچنان روایت خوبی را حفظ می‌کند و جایی از فیلم آنچنان به اوج می‌رسد که از قوانین جهان علیه شرور اصلی به روش‌های منحصر به فردی استفاده می‌شود.

سفر در زمان در دنیای لوپر و در سال ۲۰۷۴ همه جا امکان‌پذیر است. بنا به ابداعات صورت‌گرفته، از بین بردن رد جسد مردگان در آینده غیرممکن خواهد شد. به همین دلیل گروهای تبهکار افراد مورد نظر خود را انتخاب و به صورت غیرقانونی دست‌بسته به زمان حاضر (۲۰۴۴) می‌فرستند تا فرد قربانی را توسط مزدورانی به نام لوپر که در این زمان استخدام کرده‌اند، از بین ببرند. به این ترتیب قربانی خود به خود از چرخه اتفاقات آینده حذف می‌شود.

هنگامی که جو با بازی جوزف گوردون-لویت استخدام می‌شود تا خود بزرگترش را که با بازی بروس ویلیس همراه است بکشد، موفق به انجام این کار نشده و تعقیب و گریز شدیدی به راه می‌افتد تا ماموریت خود را تمام کند. در نهایت، فیلم قوانین خود را برای سفر در زمان تعیین می‌کند. وقتی جو جوان مجروح می‌شود، زخمی روی جو پیر ظاهر می‌شود. این مفهوم در طول فیلم به پایانی می‌رسد که ممکن است به طور موقت امکان‌پذیر نباشد، اما برای خاتمه دادن به این چرخه کار می‌کند.

فیلم‌های سفر در زمان
فیلم لوپر
  • ۸. انتقام‌جویان:پایان بازی‌ (Avengers: Endgame)

تاریخ انتشار: ۲۶ آوریل ۲۰۱۹
بازیگران: رابرت داونی جونیور (.Robert Downey Jr)، کریس ایوانز (Chris Evans)، مارک رافلو (Mark Ruffalo)

فیلم انتقام‌جویان:پایان بازی، به عنوان نقطه اوج داستانی که بیش از ۲۰ فیلم را در بر می‌گیرد، لحظات بسیار خوبی دارد که باید در پایان سری داستان‌های انتقام‌جویان به آن نگاه کنیم. پس از گذراندن ماجراهای کیهانی در دوردست‌ها و همچنین در قلمروهای زیراتمی، تنها یک مکان جدید وجود داشت که انتقام‌جویان می‌توانستند به آنجا بروند؛ به گذشته.

بعد از اینکه تانوس (Thanos) نیمی از زندگی در جهان را با یک بشکن در فیلم جنگ بی‌نهایت (Infinity War) از بین برد، قبل از کشته شدن توسط ثور (Thor) انتقام‌جو، سنگ‌های بی‌نهایت را نابود می‌کند. با نابودی سنگ‌ها، انتقام‌جویان باقی‌مانده به گذشته سفر می‌کنند تا آن‌ها را از نقاط مختلف خط زمانی جمع‌آوری کرده و جهان را به حالت سابق بازگردانند. در طول سفر، انتقام‌جویان با صحنه‌های مبارزه تماشایی، مرگ‌های غم‌انگیز و لحظاتی مواجه می‌شوند که برای طرفداران قدیمی این سری فیلم جذاب است.

در حالیکه می‌توان این فیلم را در کنار جنگ بی‌نهایت به‌عنوان یک دنباله تماشا کرد، بهتر است آن را پس از تماشای تمام MCU (دنیای سینمایی مارول:Marvel Cinematic Universe) ببینیم تا درک کنیم انتقام‌جویان تا کجا پیش رفته‌اند.

انتقام‌جویان پایان بازی‌
فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی‌
  • ۷. بازگشت به آینده (Back to the Future)

تاریخ انتشار: ۳ جولای ۱۹۸۵
بازیگران: مایکل جی فاکس (Michael J. Fox)، کریستوفر لوید (Christopher Lloyd)، لی تامپسون (Lea Thompson)

ما باید به دورانی برگردیم که سفر در زمان به عنوان یک مفهوم، همچنان در سینمای عامه‌پسند تازه بود و هنوز به ژانری تبدیل نشده بود که اغلب اوقات به‌عنوان وسیله‌ای برای طرح داستان مورد استفاده قرار گیرد.زمانی که رونق ژانرهای دیگر پایان یافته است و از این مفهوم با احترام و همچنین با شادی یاد می‌شد.

فیلم کلاسیک رابرت زمکیس (Robert Zemeckis) در سال ۱۹۸۵، مارتی مک فلای (Marty McFly) را دنبال می‌کند که در زمان سفر کرده و به دهه ۱۹۵۰ می‌رود تا مربی خود، داک براون (Doc Brown)، را نجات دهد. پس از اینکه مارتی به طور تصادفی توسط مادرش در سال‌های نوجوانی نجات می‌یابد، باید تلاش کند تا نه تنها بتواند به زمان حال بازگردد، بلکه والدینش را هم دور هم جمع کند تا او اصلا امکان «وجود» داشته باشد!

بازگشت به آینده، پر از پیچ‌وتاب‌های سفر در زمان است که مغز بیننده را بسیار درگیر می‌کند. این فیلم به‌ گونه‌ای است که برای همه جذاب خواهد بود؛ برای افراد مسن کششی نوستالژیک دارد و راهی عالی و سرگرم‌کننده برای نسل جوان به شمار می‌رود تا اشتیاق آن‌ها را به ژانر علمی تخیلی برانگیزاند.

بازگشت به آینده
فیلم بازگشت به آینده
  • ۶. میان‌ستاره‌ای (Interstellar)

تاریخ اکران: ۷نوامبر۲۰۱۴
بازیگران: متیو مک کانهی (Matthew McConaughey)، آنه هاتاوی (Anne Hathaway)، جسیکا چستین (Jessica Chastain)

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) است؛ مردی که در لیست کارهایش فیلم‌های دیگری چون تلقین (Inception)، حیثیت (The Prestige) و جدیدترین فیلم وی یعنی انگاشته (Tenet) را دارد.

فیلم میان‌ستاره‌ای یک فیلم سینمایی سفر در زمان است که از قوانین نظری فیزیک جهت درک تغییرات زمانی برای قهرمانان خود استفاده می‌کند. در حالی که فیلم انگاشته ممکن است صریح‌تر به موضوع سفر در زمان پرداخته باشد، اما میان‌ستاره‌ای در نویسندگی، حالات احساسی شخصیت‌ها و سفرهای فضایی‌ تماشایی خود از آن پیشی می‌گیرد.

پس از اتمام منابع غذایی روی زمین، جوزف کوپر (Joseph Cooper) و تیمی از فضانوردان در جستجوی سیاره‌ای قابل سکونت فراتر از منظومه شمسی می‌روند. در طول سفرشان، زمان، بسته به سیاره‌هایی که در آن‌ها هستند و یا اینکه چقدر به مرکز سیاه‌چاله نزدیک می‌شوند، تغییر می‌کند.

در حالیکه هیچ یک از شخصیت‌ها به گذشته برنمی‌گردند، سفر در زمان را با میزان درک خود از زمان به‌صورت تند یا کند تجربه می‌کنند. نکته جالب توجهی که این فیلم در استفاده از سیاه‌چاله به نمایش می‌گذارد این است که امکان ارسال اطلاعات و ارتباطات به عقب را فراهم می‌کند و این امر به‌نظر کاملا مهم است.

میان‌ستاره‌ای سفر در زمان
فیلم میان‌ستاره‌ای
  • ۵. ۱۲ میمون (12Monkeys)

تاریخ اکران: ۵ژانویه۱۹۹۶
بازیگران: بروس ویلیس (Bruce Willis)، مادلین استو (Madeleine Stowe)، برد پیت (Brad Pitt)

بیایید صادق باشیم، اگر کسی در خیابان به سمت شما بیاید و بگوید که از آینده آمده و برای جلوگیری از یک ویروس ویرانگر برگشته است، آیا او را باور می‌کنید؟ خب، در این دوره، ما شاید حرف او را بپذیریم! اما مطمئنا زمانی که ۱۲ میمون در دهه ۱۹۹۰ منتشر شد، این گونه نبود.

هنگامی که جیمز کول (James Cole) از سال ۲۰۳۰ به عقب فرستاده می‌شود تا از انتشار یک ویروس ویرانگر جلوگیری کند، بلافاصله دستگیر و به یک دیوانه خانه سپرده می‌شود. او در آنجا با جفری گوینز (Jeffery Goines) که یک فعال طرفدار سرسخت محیط زیست است، ملاقات می‌کند و ادامه ماجرا.

۱۲ میمون با سفرهای زمانی فراوان برای کول و روایت داستانی بسیار دلخراش در مورد خطرات مداخله در توسعه آینده‌ای وحشتناک، به پیامدهای واقعی سفر در زمان می‌پردازد. دیدن آن برای هر طرفدار ژانر اکشن-هیجانی-علمی-تخیلی پیشنهاد می‌شود.

فیلم سینمایی سفر در زمان
فیلم ۱۲ میمون
  • ۴. همسر مسافر زمان (The Time Traveler’s Wife)

تاریخ اکران: ۱۴اوت۲۰۰۹
بازیگران: اریک بانا (Eric Bana)، ریچل مک آدامز (Rachel McAdams)، ران لیوینگستون (Ron Livingston)

این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است، با عنوان یک فیلم عاشقانه تلخ و شبیه به هر فیلم دیگری از نیکلاس اسپارکس (Nicholas Sparks) معرفی شد. در حالی که فیلم لحظات رمانتیک خود را دارد، تعهد آن به داستانی عمیق و متقاعدکننده از مردی که نمی‌تواند حرکات خود را در طول زمان کنترل کند، برداشت اصیلی از مفهوم سفر در زمان را نمایش می‌دهد. این فیلم را بیشتر به عنوان یک درام علمی تخیلی و عاشقانه در نظر بگیرید.

هنری دی تامبل (Henry DeTamble) در زمان سفر می‌کند، اما نمی‌تواند زمان و مکان ظاهر شدنش را کنترل کند. حداقل و خوشبختانه، او بیشتر اوقات در کنار همان افراد قبلی، به ویژه، همسر آینده و حال خود، کلر آبشایر (Clare Abshire) است. رابطه آن‌ها پیشرفت می‌کند و به دلیل جابجایی های زمانی مکرر هنری به اصطلاح دچار بحران می‌شود که باعث ایجاد سختی‌ها و البته موفقیت برای هر دوی آن‌ها در طول فیلم می‌شود.

این فیلم فرضیه‌ای را که برای سفر در زمان تعیین کرده است، جدی می‌گیرد و هنری به جای اینکه بخواهد با آن مبارزه کند، یک جدول زمانی وضع می‌کند و ایده او جواب می‌دهد.

همسر مسافر زمان
فیلم همسر مسافر زمان
  • ۳. نابودگر ۲: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day)

تاریخ اکران: ۳ژوئیه۱۹۹۱
بازیگران: آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger)، لیندا همیلتون (Linda Hamilton)، ادوارد فرلونگ (Edward Furlong)

وقتی صحبت از فیلم‌های اکشن معروف سفر در زمان به میان می‌آید، «ترمیناتور ۲: روز داوری» با جلوه‌های ویژه پیشرفته برای زمان که هنوز هم پابرجاست، یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. مجموعه فیلم‌های جیمز کامرون (James Cameron)، کارگردان این فیلم، آنچه را باعث موفقیت نسخه اصلی فیلم شده بود، انتخاب کرد و به گونه‌ای گسترش داد که تنها چند مجموعه دیگر تا به حال موفق به رقابت با آن شده‌اند.

هنگامی که یک ترمیناتور جدید، T-۱۰۰۰، در زمان به گذشته فرستاده می‌شود تا جان کانر (John Connor)، تنها فردی را که مسئول حفاظت از آینده بشریت است بکشد، نیروی مقاومت انسانی (Human Resistance) نیز ترمیناتور آرنولد شوارتزنگر را برای محافظت از او باز می‌گرداند.

شوارتزنگر توانست انسانیت و همدلی را به ربات ظالم و خطرناکی که در فیلم اول معرفی کرده بود، بیاورد. به‌علاوه، T-۱۰۰۰ تبدیل به تبهکاری شد که تا به امروز به‌عنوان یکی از شخصیت‌های شرور بزرگ در سینما از آن یاد شده است. این فیلم هیجان خالص است و با داستانی از سفر در زمان به پایان می‌رسد که می‌تواند آینده بشر را تغییر دهد.

نابودگر ۲ روز داوری
فیلم نابودگر ۲: روز داوری
  •  ۲. آغازگر (Primer)

تاریخ اکران: ۸اکتبر۲۰۰۴
بازیگران: شین کاروت (Shane Carruth)، دیوید سالیوان (David Sullivan)، کیسی گودن (Casey Gooden)

آغازگر فیلمی قابل توجه برای هر طرفدار ژانر سفر در زمان است. با بودجه کم و تنها ۷ هزار دلاری، بیش از ۸۰۰ هزار دلار فروخت و آن را به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل کرد. این فیلم سزاوار موفقیتی است که به دست آورد، زیرا علوم سخت را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد، به گونه‌ای که در ابتدا غیرقابل نفوذ به نظر می‌رسد اما در ذهن نفوذ می‌کند و ما را تا مدت‌ها پس از پایان فیلم در تجزیه‌وتحلیل آن نگه‌ می‌دارد.

هنگامی که آزمایش‌های دو مهندس به طور تصادفی منجر به اختراع یک دستگاه سفر در زمان می‌شود، از آن برای منافع شخصی خود استفاده می‌کنند. زمانی که ایدئولوژی‌های آن‌ها در مورد حفظ زمان از هم می‌پاشد، رابطه‌شان در کنار رویدادهای زمانی متزلزلی که تغییر می‌دهند به مرزهای خود کشیده می‌شود.

آغازگر به چندین بار تماشا نیاز دارد و هر بار لحظات پنهانی را در طول فیلم روشن می‌کند که به پایان خاص خود اشاره دارد. مخاطبانی که به دنبال یک نگاه همه‌جانبه و بدون حاشیه هستند برای درک این موضوع که سفر در زمان چه معنایی خواهد داشت، اگر به یک انسان معمولی و البته نابغه داده شود، آن را در «آغازگر» می‌یابند.

فیلم سفر در زمان
فیلم آغازگر

فیلم سینمایی ماشین زمان

  • ۱. فیلم ماشین زمان (The Time Machine)

تاریخ اکران: ۸مارس۲۰۰۲

بازیگران: گای پیرس (Guy Pearce)، مارک ادی (Mark Addy)، یانسی آریاس (Yancey Arias)

در فیلم ماشین زمان یک مخترع در قرن نوزدهم با امید به تغییر وقایع گذشته به ۸۰۰ هزار سال آینده سفر می‌کند و می‌بیند در آن زمان انسان‌ها به دو نژاد متخاصم تقسیم شده‌اند. این فیلم سینمایی علمی-تخیلی به کارگردانی سایمون ولز (Simon Wells) و نویسندگی جان لوگان (John Logan) براساس رمانی به همین نام ساخته شده‌است.

فیلم سینمایی ماشین زمان

اگر این مقاله برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مقالات دیگر ما درباره بهترین‌های مستند فضایی و کارتون فضایی برای کودکان را حتما بخوانید.

منبع space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65556
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها