هابل یک سیاره را به روشی عجیب شناسایی کرد

0 116

تلسکوپ هابل موفق به ثبت تصویری از یک پیش‌سیاره در حال شکل‌گیری شده است. این سیاره در یک قرص پیش سیاره‌ای (Protoplanetary Disk) با ساختار مارپیچی مشخصی، در حال چرخش در اطراف ستاره جوانی است که تقریبا ۲ میلیون سال سن دارد. پیش‌سیاره یا پروتوپلانت (Protoplanet)، یک جنین سیاره‌ای بزرگ است که در داخل یک قرص پیش‌سیاره‌ای ایجاد شده و روند ذوب داخلی آن برای ایجاد تمایز سیاره‌ای (Planetary differentiation) انجام شده‌ است.

دانشمندان این سیاره را AB Aurigae b نامیده‌اند و ادعا می‌شود که ۹ برابر حجیم‌تر از سیاره مشتری است. این سیاره در فاصله ۸.۶ میلیارد مایلی به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد. محققان اظهار می‌کنند که این سیاره در چنین فاصله بسیار زیادی به دلیل ناپایداری قرص (Disk Instability) شکل می‌گیرد و این موضوع برخلاف انتظارات شکل‌گیری سیاره توسط مدل برافزایش هسته‌ای (Core Accretion Model) که تا حد زیادی پذیرفته شده است.

هابل سیاره ناسا

استفاده از تلسکوپ‌های فضایی و زمینی

پژوهشگران به منظور تجزیه و تحلیل، داده‌های دو ابزار هابل به نام طیف‌نگار تصویربرداری و دوربین مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار چند جرمی را ترکیب کردند. سپس محققان این داده‌ها را با داده‌های حاصل از یک ابزار تصویربرداری پیشرفته سیاره‌ای به نام SCExAO که بر روی تلسکوپ ۸.۲ متری سوبارو (Subaru) ژاپن نصب شده است، مقایسه کردند.

تاین کوری (Thayne Currie)، محقق اصلی این مطالعه، در ابتدا بسیار شک داشت که AB Aurigae b یک سیاره است. داده‌های آرشیوی هابل همراه با داده‌های حاصل از تصویربرداری از سوبارو، نقطه عطفی در تغییر نظرش بود.وی می‌گوید: «ما یک یا دو سال نتوانستیم این حرکت را تشخیص دهیم. داده‌های هابل همراه با داده‌های سوبارو، برای تشخیص این حرکت مداری کافی بود.»

آلن باس (Alan Boss)، از موسسه علوم کارنگی (Carnegie Institution for Science) آمریکا، اظهار می‌کند: «این کشف شواهدی قوی ارائه می‌دهد که برخی از سیاره‌های غول پیکر گازی می‌توانند توسط مکانیسم ناپایداری قرص تشکیل شوند.» به گفته وی، در پایان، گرانش تمام چیزی است که اهمیت دارد، زیرا بقایای فرآیند تشکیل ستاره‌ در نهایت توسط گرانش به هم کشیده خواهد شد تا سیاره‌ها را شکل دهند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65506
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها