آیا گاز بیگ بنگ در داخل زمین به دام افتاده است؟

تیمی از محققان گزارش داده‌اند که هر سال کمی بیش از ۴ پوند هلیوم-۳ از زمین نشت می‌شود که نشانه‌ای از تشکیل سیاره زمین در درون یک سحابی خورشیدی است. هلیوم-۳ ایزوتوپ گاز هلیوم است که به‌طورکلی تمام هلیوم-3 از انفجار بزرگ پدید می‌آید و به‌عبارتی می‌توان آن را گاز بیگ بنگ نامید.

اگرچه مقداری از آن‌ هم از تجزیه رادیواکتیو تریتیوم (Tritium) ناشی می‌شود، اما هلیوم-۳ اولین ماده‌ای است که پس از بیگ بنگ در ابرهایی از گاز و غبار به نام سحابی قرار گرفت و ستارگانی مانند خورشید و سیاراتی مانند زمین را پدید آورد و به اصطلاح سنتز شد.

بررسی شواهد حیات بیگانگان در فضا

بررسی سرعت نشت هلیوم-۳

این تیم سرعت نشت هلیوم-۳ از زمین را از طریق گوشته آن مورد مطالعه قرار داد و از آن برای تخمین مقدار کل ایزوتوپی که می‌تواند در هسته سیاره ما باشد، استفاده کرد. پیتر اولسون (Peter Olsson)، ژئوفیزیکدان دانشگاه نیومکزیکو (University of New Mexico) آمریکا، می‌گوید: «این یک شگفتی بزرگ و سرنخی برای تاریخ زمین است که هنوز مقدار قابل توجهی از این ایزوتوپ در داخل زمین وجود دارد. طبق محاسبات ما حدود ۲ هزار گرم هلیوم-۳ از زمین نشت می‌کند که واقعا جالب است.»

یکی از ایده های اصلی در مورد چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی، نظریه سحابی خورشیدی است که در آن ابری از گرد و خاک میان ستاره‌ای در حال چرخش متراکم می‌شوند و خورشید و سیاره‌ها را طی میلیاردها سال بوجود می‌آورند. تیم اولسون گزارش داد که بیشتر نشت هلیوم-۳ از خط‌الراس میان اقیانوسی (MOR) زمین ناشی می‌شود. آن‌ها معتقدند هلیوم-۳ در هسته سیاره زمانی که زمین در مراحل اولیه شکل‌گیری خود بوده، جمع‌ شده است.

محققان در مورد اینکه هسته زمین واقعا چقدر هلیوم-۳ را هنگام شکل‌گیری در درون خود جمع کرده و تاکنون چه‌مقدار از آن را مصرف کرده است، مطمئن نیستند. اگر آن‌ها گازهای مرتبط با سحابی‌ها مانند هیدروژن را پیدا کنند که از زمین در مکان‌ها و با سرعت‌هایی مشابه هلیوم-۳ منتشر می‌شود، نشانه‌ای از این خواهد بود که هسته واقعا محل پنهان شدن هلیوم است.

با این‌حال، صرف‌نظر از مقدار واقعی، نشت هلیوم-۳ از زمین به نظریه سحابی خورشیدی اعتبار می‌بخشد و می‌توان آن را مانند بادی دانست که جهان ما بیش از چهار میلیارد سال پیش در فضا پراکنده‌ کرد.