نمونه‌های سیاره سرخ تا ۲۰۳۳ به زمین نمی‌رسد

0 1,158

آژانس فضایی اروپا (ESA) و ناسا در یک همکاری مشترک تلاش می‌کنند تا ده‌ها نمونه‌ مریخی را که به وسیله مریخ‌نورد استقامت ناسا جمع‌آوری می‌شود، به زمین بازگردانند. برنامه اولیه این بود که ماموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخی شامل یک مدارگرد و یک سطح نشین در سال ۲۰۲۶ پرتاب شود و در سال ۲۰۲۸ روی سیاره سرخ فرود آید و نمونه‌ها را تا سال ۲۰۳۱ به زمین برساند. اما در برنامه‌ای جدید ماموریت شامل دو سطح‌نشین به سال ۲۰۲۸ موکول شده است، بنابراین بازگرداندن نمونه‌ها تا سال ۲۰۳۳ طول خواهد کشید.

ناسا اعلام کرد تحلیل‌ها و بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد، بازگرداندن نمونه‌های مریخی نیاز به دو سطح‌نشین دارد و افزایش آن‌ها ملزم به این است که تاریخ پرتاب به سال ۲۰۲۸ و تاریخ بازگشت به سال ۲۰۳۳ تغییر کند. پرتاب دو سطح‌نشین می‌تواند احتمال موفقیت ماموریت را افزایش بخشد.

نمونه‌ها از جستجو در سطح مریخ به مساحت ۴۵ کیلومتر جمع‌آوری می‌شود. به گفته مدیران ناسا، محل جمع‌آوری نمونه‌ها یک مکان مناسب برای کاوش است، زیرا این محل، میلیون‌ها سال پیش یک دریاچه و یک دلتای رودخانه بوده که به صورت بالقوه زیستگاه مناسبی به حساب می‌آید.

mars nasa esa space mission

ماموریت مریخی ناسا

کاوشگر استقامت (Perseverance) ناسا مجهز به پیشرفته‌ترین آزمایشگاه علمی است که تاکنون به یک سیاره دیگر برده شده و می‌تواند هر سنگ و خاکی را حفر کند و به‌ تجزیه و تحلیل آن بپردازد. این شرکا، گام بزرگی در انجام ماموریت خود برداشته‌اند و قرارداد سامانه پیشرانش صعود مریخ (MAPS) را به شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) اعطا کرده‌اند.

مریخ‌نورد استقامت که در دهانه برخوردی به نام جزرو (Jezero) در مریخ فرود آمده است، چند سال آینده را به جستجو در این منطقه برای یافتن نشانه‌های حیات باستانی در مریخ می‌پردازد و اگر سنگ‌ یا خاک جالب توجهی پیدا کند، نمونه‌‌ای از آن‌ها را در بسته‌های فوق استریل که به هیچ مواد آلی زمینی آلوده نیستند، ذخیره می‌کند؛ سپس در لوله‌ قرارشان می‌دهد و درون بدنه خود نگه‌داری می‌کند.