خاک ماه به حراج گذاشته می‌شود!

0 152

گرد و غبار جمع‌آوری‌شده توسط نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)، فضانورد سابق ناسا، حین ماموریت آپولو-۱۱، در ۱۳آوریل (۲۴فروردین) جاری به حراج گذاشته می‌شود و برخی تخمین می‌زنند که قیمت آن به ۱.۲ میلیون دلار نیز برسد. این گرد و غبار از طرف شرکت بین‌المللی بونهامز (Bonhams) به مرکزیت بریتانیا به عنوان یک نمونه احتمالی برای بررسی در سطح زمین در تاریخ ۲۰ژوئیه۱۹۶۹ جمع‌آوری شد.

آرمسترانگ اولین نفر در تاریخ بود که بر روی ماه قدم گذاشت. حراج‌کنندگان می‌گویند: «حراجی فضایی شامل قطعات دیگری مثل لباس تمرین فضانوردان، قطعات فضاپیمای اسپوتنیک-۱ (Sputnik-1) و قطعات باقی‌مانده از مسابقه فضایی میان فضانوردان در تمرین است.» این لوازم متعلق به ماموریت‌های آپولو-۱۰ و آپولو-۱۱ هستند.

آپولو-۱۱-فضانورد-خاک-ماه-ناسا

نظر ناسا درباره حراج نمونه‌های ماه

ناسا چندان به این کار راضی نیست و عقیده دارد که این گرد و غبار متعلق به تمام مردم ایالات متحده است. علاوه بر آن، می‌توانند با مطالعه این نمونه، اطلاعاتی مفید کسب کنند و آن را در ماموریت آرتمیس (Artemis) که ماموریتی برای بازگشت انسان به سطح قمر زمین است، به کار ببرند. بیشتر نمونه‌های گرد و غبار جمع‌آوری‌شده از ماه در مقر ناسا و در مکانی امن نگهداری می‌شوند.

برخی از آن‌ها حتی باز نشده‌اند و هنوز در ظرف‌های مهر و موم شده خود باقی مانده‌اند؛ برخی نیز برای چندین دهه بی‌استفاده باقی مانده‌ بودند. به عنوان مثال، ناسا اخیرا سرانجام به سراغ یک نمونه ۵۰ ساله از ماه رفت که در ماموریت آپولو-۱۷ توسط جین سرنان (Gene Cernan)، فضانورد ناسا، در سال ۱۹۷۲ جمع‌آوری شده بود.

قصد ناسا از این کار مطالعه نمونه به منظور گسترش اطلاعات برای فرود فضاپیمای ماموریت آرتمیس بر سطح ماه بود. در زمانی که نمونه آپولو-۱۷ از سطح ماه جمع‌آوری می‌شد، دانشمندان دستگاهی را طراحی کردند که این نمونه‌‌ها را برای چندین دهه در خلا و به صورت مهر و موم شده نگه دارد تا نسل‌های آینده دانشمندان بتوانند فناوری‌های جدید خود را در تحلیل آن‌ها به کار بگیرند.

منبع digiato cnn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65355
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها