واضح‌ترین تصویر از یک دایره‌ رادیویی فضایی عجیب منتشر شد

0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

اخترشناسان در پژوهشی یک دایره‌ رادیویی عجیب (ORC سرواژه Odd Radio Circle) را در فضا شناسایی کرده‌اند که وسعت آن به بیش از یک میلیون سال نوری می‌رسد. این دایره‌های فضایی تنها به واسطه تلسکوپ‌های رادیویی قابل مشاهده هستند.

علل ایجاد دایره‌های فضایی

بر اساس گفته‌های مسئولان رصدخانه آفریقای جنوبی (South African Astronomical Observatory)، سه نظریه اصلی برای وجود این دایره‌های فضایی عجیب مطرح می‌شود؛ این پدیده‌ها می‌توانند بقایای یک انفجار بزرگ در مرکز کهکشان میزبانش باشند، مانند ادغام دو سیاره بسیار پر جرم. ممکن است فواره‌های قدرتمندی از ذره‌های پرانرژی باشند که از مرکز کهکشان به بیرون پرتاب می‌شوند. این دایره‌ها احتمالا نتیجه یک موج ضربه‌ای (Shock Wave) پس از انفجار ستارگان هستند.

دایره-فضایی-فضا

وسعت اجرام مود بحث، متغیر و بسیار زیاد بوده و به نظر می‌رسد از یک کهکشان در مرکز خود بهره‌مند باشند. دانشمندان اکنون در حال بررسی نظریه‌های فوق به منظور دست یافتن به توجیه مناسبی در خصوص ایجاد این دایره هستند.