اولین تصویر واضح تلسکوپ جیمز وب منتشر شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) با تکمیل دو مرحله‌ مهم دیگر از فرایند تراز آینه‌ها، نخستین تصویر واضح خود از ستاره‌ای روشن را به همراه تعدادی کهکشان در پس‌زمینه ثبت کرده است. آینه‌ اصلی جیمز وب از ۱۸ بخش ۶ ضلعی مجزا تشکیل شده است که وقتی به درستی تراز شوند، به‌ عنوان یک آینه‌ بزرگ واحد عمل خواهند کرد.

در همین رابطه بخوانید: موقعیت آنلاین جیمز وب

مراحل اولیه‌ تراز آینه‌ها شامل شناسایی تصاویر هر بخش و گردآوری آن‌ها در یک نقطه بود. در این مرحله که اخیرا به پایان رسید، نور هر ۱۸ بخش در یک نقطه جمع شد، اما لزوما از هر بخش، مسیر مساوی نمی‌گرفت و ۶ ضلعی‌ها به‌ عنوان آینه‌‌ای واحد عمل نمی‌کردند.

در‌ حال‌ حاضر، آینه با دوربین فروسرخ نزدیک که ابزار اصلی تلسکوپ محسوب می‌شود، تراز شده است. با این‌ حال، تلسکوپ سه ابزار دیگر نیز دارد که باید تراز شوند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
اجزای تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب

عملیات پرتاب تلسکوپ مذکور ۲۵دسامبر (۴دی) توسط ماهواره‌بر اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی انجام گرفت. جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد.

منبع zoomit