آلمان تلسکوپ خود روی ماهواره روسیه را خاموش کرد

0 172

آلمان با خاموش کردن تلسکوپ فضایی رصد سیاه‌چاله خود که روی یک ماهواره روسی قرار دارد، تمامی همکاری‌های علمی و فضایی با روسیه به جز همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به دلیل حمله به اوکراین متوقف کرد. تلسکوپ فضایی ساخت آلمان که بزرگترین نقشه از سیاه‌چاله‌های جهان را تهیه می‌کند، ایروزیتا (eROSITA) نام داشته و در سال ۲۰۱۹ از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) قزاقستان بر روی ماهواره ساخت روسیه موسوم به اسپکتروم-رونتگن-گاما (Spectrum-Roentgen-Gamma) به فضا پرتاب شد. ماموریت مذکور را مرکز هوافضای آلمان (German Aerospace Center) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) به طور مشترک انجام داده‌اند.

در همین رابطه بخوانید: سرنوشت همکاری‌های فضایی روسیه و اروپا زیر سایه جنگ به کجا می‌رسد؟

مسئولان موسسه مکس پلانک در امور فیزیک فرازمینی (Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics) آلمان که ایروزیتا را ساخته است و آن را اپراتوری می‌کند، اعلام کردند این تلسکوپ در هنگام برقراری تماس با زمین در روز ۲۶فوریه (۷اسفند) در حالت ایمن قرار گرفته است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که آلمان در روز جمعه ۲۵فوریه (۶اسفند) اعلام کرد تمامی همکاری‌های قدیمی موجود در زمینه علمی و تحقیقاتی با روسیه را فورا متوقف می‌کند.

مهم‌ترین جنبه چنین تصمیمی شاید مربوط به این موضوع شود که آلمان بزرگترین کمک‌کننده به بودجه آژانس فضایی اروپا (ESA) است. چنین امری شامل مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز می‌شود که طی آن کشورهای روسیه، ژاپن و ایالات متحده نیز همکاری دارند. در حال حاضر، همکاری در ایستگاه فضایی بدون تغییر ادامه دارد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64750
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها