چین ماهواره سنجشی SAR به فضا فرستاد

0 133

چین یک ماهواره سنجش از دور مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) روانه مدار زمین کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۲۶ژانویه (۸اسفند) ساعت ۲۳:۳۳ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن ماهواره L-SAR 01B در ارتفاع حدودا ۶۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

ماهواره‌های SAR دارای قابلیت رصد زمین در تمام طول شبانه‌روز و در همه نوع شرایط آب‌وهوایی هستند. L-SAR 01B که نام اصلی آن لودی تنس ۱-۰۱بی (Ludi Tance 1-01B) است، برای پایش‌های مرتبط با زمین شناسی، نظارت بر رانش‌های زمین و زلزله استفاده می‌شود. این ماهواره که از آرایه‌ای با مساحت ۳۳ متر مربع بهره می‌برد، مجهز به به محموله SAR در باند L بوده و قادر به رصد زمین در چند حالت مختلف است. حدود یک ماه پیش ماهواره اول با نام L-SAR 01A به فضا پرتاب شده بود.

ماهواره سنجشی چین سنجش از دور
نمای ماهواره L-SAR 01A

ماهواره‌های مذکور را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) ساخته است و با عمر طراحی ۸ سال، تقریبا ۳.۲ تن وزن دارد. این نهاد ماهواره مشابه دیگری را نیز طی سال جاری میلادی روانه مدار زمین خواهد کرد.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی

لانگ مارچ-۴سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع بوده و آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. طول کلی لانگ مارچ-۴سی ۴۵.۸ متر، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است.

ماهواره‌بر مذکور با وزن ۲۵۰ تن، قابلیت حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ را دارد. لانگ مارچ-۴سی اولین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۴۰ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. این ماهواره‌بر از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

منبع rocketlaunch space.skyrocket nasaspaceflight wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64637
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها