گیرنده‌هایی با قابلیت دریافت دو سیگنال از چند منظومه ناوبری ماهواره‌ای

0 238

فرانسه در نظر دارد نمونه اولیه نسل جدید سامانه تقویت سیگنال ماهواره‌ها (SBAS) را برای گیرنده‌هایی با قابلیت دریافت دو سیگنال از چند منظومه ناوبری ماهواره‌ای توسعه دهد. SBAS علاوه‌بر ماهواره‌های ناوبری، از تعدادی ماهواره در مدار ژئو نیز استفاده کرده و در نتیجه می‌تواند مناطق وسیعی را به منظور ارائه داده‌های سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) پوشش دهد.

در همین رابطه بخوانید: ناوبری ماهواره‌ای با استفاده از منظومه‌های مخابراتی مدار لئو

شرکت فرانسوی-ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) از طرف آژانس ملی تحقیقات فضایی فرانسه (CNES) مسئولیت پیشبرد این پروژه را برعهده گرفته و هدف از آن بهره‌گیری در سامانه‌های ناوبری جی‌پی‌اس آمریکا و گالیلئو (Galileo) اروپا اعلام شده است. دریافت سیگنال‌های ارسال‌شده در فرکانس‌های متعدد، عملکرد بسیار دقیق و قابل اعتمادی را در ناوبری برای حوزه هوانوردی و برخی حوزه‌های دیگر به همراه دارد. قرار است طی این پروژه، گالیلئو برای اولین بار چنین سیگنال‌هایی را به دو قاره اروپا و آفریقا ارسال کند.

گیرنده‌های با قابلیت دریافت دو فرکانس می‌توانند دو سیگنال از هر سامانه‌ ناوبری ماهواره‌ای دریافت کنند. از سوی دیگر، گیرنده‌هایی با قابلیت دریافت چند فرکانس، قادر به دریافت سیگنال‌های زیادی از هر سامانه GNSS هستند. بهره‌گیری از این گیرنده‌ها موجب ارتقای عملکرد فناوری GNSS به منظور دستیابی به دقیق‌ترین، مطمئن‌ترین و قوی‌ترین موقعیت‌یابی ممکن می‌شود.

امروزه چنین گیرنده‌هایی در بسیاری از بخش‌ها برای موقعیت‌یابی مطمئن تا سطح سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در میان گیرنده‌های حرفه‌ای GNSS که در حال حاضر در دسترس هستند، در تعداد منظومه‌ها و سیگنال‌هایی که گیرنده می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد، تنوع وجود دارد. گیرنده‌هایی که به بیشترین تعداد منظومه‌ها و سیگنال‌ها دسترسی دارند، بهترین موقعیت‌یابی، دقت و انعطاف‌پذیری را حتی در محیط‌های چالش‌برانگیز ارائه می‌دهند.

این ابزار همچنین دسترسی به خدمات جدیدی را که از طریق سیگنال‌های GNSS در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، فراهم می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به خدمات شناسایی سیگنال‌های جعلی مانند گالیلئو اسنما (Galileo OSNMA) و جی‌پی‌اس کایمرا (GPS Chimera) و همچنین خدمات با دقت بالا مانند گالیلئو هز (Galileo HAS) اشاره کرد.

منبع spacewatch septentrio skybrary
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64256
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها