ایلان ماسک: پایان دنیا نزدیک است و انسان باید به مریخ برود

0 488

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، با بیان اینکه دنیا رو به پایان است ادعا می‌کند بشر برای جلوگیری از انقراض خود باید به‌دنبال سکونت در سیار‌ه‌های دیگر باشد و یک منطقه مسکونی مستقل در مریخ ایجاد کند. طی طرح پیشنهادی ماسک با نام «تبدیل کردن بشر به موجودی با توانایی زندگی در سیار‌ه‌های مختلف»، وی امیدوار است اسپیس‌ایکس بعد از ساخت اولین فضاپیمای مناسب طی حدود چهار سال، آزمایش فضاپیما را در پروازهای زیرمداری آغاز کند. به‌گفته او اگر همه چیز خوب پیش برود مهاجرت به مریخ طی ده سال محقق خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید: شکست در انتظار ایلان ماسک

ماسک معنقد است با افزایش ضخامت اتمسفر مریخ از طریق گرم کردن آن و دست‌یابی به اقیانوس‌های یخی‌اش، این سیاره شبیه به یک سکونتگاه برای بشر خواهد شد. سیاره سرخ به‌دلیل دارا بودن چرخه روز و شب مشابه زمین و جوی شامل گازهایی نظیر کربن دی‌اکسید، آرگون، نیتروژن و برخی عناصر دیگر، می‌تواند جای مناسبی برای کشت گیاهان باشد. گرانش این سیاره ۳۷ درصد گرانش زمین است و انسان قادر خواهد بود با سهولت بیشتری اجسام سنگین را بلند کند.

طبق برآوردها، فرستادن یک نفر به مریخ می‌تواند تا ۱۰ میلیارد دلار هزینه دربرداشته باشد! ماسک در این رابطه می‌گوید: «این هزینه باید به متوسط قیمت یک خانه در آمریکا یعنی حدود ۲۰۰ هزار دلار کاهش یابد. همچنین فضاپیمایی که قرار است انسان را از زمین به مریخ انتقال دهد باید مجهز به مخازن سوخت تقریبا خالی باشد و برای کم‌شدن هزینه‌ها، فرایند سوخت‌گیری را در فضا انجام دهد.» اسپیس‌ایکس ابراز امیدواری کرده است که با مهندسی و تحقیقات در سال‌های آتی هزینه سفر به مریخ را باز هم کاهش داده و به صد هزار دلار برساند.

سفر به مریخ

علاوه‌بر این، حامل‌های فضایی این پروژه باید امکان استفاده مجدد و حداقل چند بار سفر بازگشت به زمین را داشته باشند. سامانه‌های محرک نیز باید روی مریخ ساخته شوند تا لازم نباشد فضاپیما برای سوخت‌گیری به زمین سفر کند. به‌گفته ماسک شاید به‌دلیل جو خاص مریخ و عناصرش امکان تولید اکسیژن و متان از آن وجود داشته باشد. البته از آنجا که این سیاره فاقد ذخایر نفتی است، ساده‌ترین راه برای تامین سوخت استخراج متان خواهد بود.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63898
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها