کشف درخشان‌ترین انفجار ابرنواختری در طیف اشعه ایکس

ستاره‌شناسان عضوی از دسته‌ انفجارهای ابرنواختری به‌نام گاو (Cow) را شناسایی کردند. این انفجار در نوع خود درخشان‌ترین انفجاری محسوب می‌شود که تاکنون در اشعه ایکس دیده شده است. این رویداد که AT2020mrf نام دارد، پنجمین پدیده شناخته‌شده متعلق‌به دسته گاو است. یوهان یائو (Yuhan Yao)، از موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) آمریکا، می‌گوید: «رویدادهای ابرنواختری در دسته گاو دارای جرم بسیار فشرده و فعال در مرکز خود هستند و عموما به‌علت گسیل پرتو ایکس در حجم و انرژی بالا برای ما قابل مشاهده می‌باشند. ما می‌توانیم با مشاهده این انفجارها، تولد یک سیاه‌چاله یا ستاره نوترونی را از قلب یک ستاره به‌صورت مستقیم ببینیم.»

در همین رابطه بخوانید: ثبت شواهدی از عظیم‌ترین ابرنواختر تاریخ

یائو ادامه می‌دهد: «مقدار بسیار زیاد انرژی و تغییرات تابش پرتو ایکس مشاهده شده در AT2020mrf شواهدی قوی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا به حضور سیاه‌چاله بسیار فعال و یا ستاره نوترونی که با سرعت بالایی می‌چرخد و مگنتار (Magnetar) نام دارد، شک کنیم. در رویدادهای شبیه به دسته گاو هنوز نمی‌دانیم چرا بخش مرکزی تابه‌این‌حد فعال است، اما احتمالا با نوعی ستاره مولد متفاوت از انفجارهای معمولی روبرو هستیم.»

دانشمندان در پاسخ به این سوال که چه چیزی پشت این انفجارهای ابرنواختری غیرعادی نهفته است، به حضور سیاه‌چاله فعال یا ستاره نوترونی اشاره می‌کنند؛ هنگامی‌که یک ستاره عظیم منفجر شده یا در اثر فروپاشی گرانشی عظیم خود به سیاه‌چاله تبدیل و یا باقی‌مانده مرده آن تبدیل به نوع جدیدی ستاره به‌نام ستاره نوترونی می‌شود. معمولا این بقایای ستاره‌ای نسبتا غیرفعال بوده و از جنس موادی هستند که درهنگام انفجار ستاره اصلی به بیرون پرتاب شده‌اند.

ازآنجایی‌که این رویداد به چهار رویداد دیگر دسته گاو شباهت ندارد، ستاره‌شناسان تصور می‌کنند متنوع‌تر از چیزی است که باید در حالت معمول باشد. پیدا کردن اعضای بیشتری از این دسته به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا منبع قدرت آن‌ها را بهتر درک کنند.