ویرجین اوربیت در سومین پرتاب موفق از هواپیما ۷ ماهواره را به فضا فرستاد

0 212

شرکت آمریکایی ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) هفت ماهواره تحقیق و توسعه و رصد زمین را به‌وسیله ماهواره‌بر لانچر وان (LauncherOne) به فضا پرتاب کرد. این عملیات که یک ماموریت پرتاب افقی به‌حساب می‌آید، روز پنجشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳دی) ساعت ۲۲:۵۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی موجاوه (Mojave) در ایالت کالیفرنیا انجام شد و طی آن هواپیمای اصلاح‌شده بوئینگ-۷۴۷ موسوم به «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) پس ازمدتی پرواز بر فراز اقیانوس آرام، لانچر وان را رها کرد تا راهی مدار زمین در ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری شود.

در ماموریت مذکور ماهواره‌هایی برای کشورهای آمریکا، اتریش، لهستان و بریتانیا به مدار زمین فرستاده شد. این ماهواره‌ها شامل دو ماهواره یکسان پن‌-آ و بی (PAN-A&B) متعلق به دانشگاه کرنل (Cornell University) آمریکا، ماهواره تس-۱۳ (TES-13) متعلق به مرکز تحقیقات ایمز (Ames Research Center) ناسا، دو ماهواره از منظومه استورک (STORK) با اهداف تحقیق و توسعه و رصد زمین برای شرکت لهستانی ست‌رولوشن اس.ای. (.SatRevolution S.A)، ماهواره آلدر-‍۱ (ADLER-1) متعلق به آزمایشگاه OeWF اتریش و ماهواره استیم‌ست-۲ (SteamSat- 2) برای شرکت بریتانیایی استیم‌جت‌اسپیس (SteamJet Space Systems) هستند.

لانچر وان یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قبل از پرتاب توسط هواپیمای حامل تا ارتفاع ۳۵ هزار پایی بالا برده می‌شود و بدین وسیله از محدودیت‌های آب‌وهوایی و محدودیت‌های دیگری که معمولا گریبان‌گیر پایگاه‌های پرتاب می‌شود، می‌گریزد. موتور سوخت مایع این ماهواره‌بر، ‌پس از جدایی از هواپیما فعال شده و نیروی رانشی معادل ۷۳۵۰۰ پوند تولید می‌کند. موتور مرحله دوم آن نیز با نیروی رانش ۵ هزار پوند، ماهواره‌ها را در مدار قرار می‌دهد.

ماهواره‌بر مذکور با طولی بالغ بر ۲۱ متر، دارای وزنی در حدود ۳۰ تن بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱.۸ متر و ۱.۵ متر است. همچنین هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای ماهواره‌برها مناسب است. لانچر وان که هر بار پرتاب آن ۱۲ میلیون دلار هزینه دربردارد، قادر به حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است. این ماهواره‌بر با احتساب عملیات روز پنجشنبه تاکنون ۴ بار به فضا پرتاب شده که در یک مورد ناموفق عمل کرده است.

منبع rocketlaunch spacenews space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63722
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها