روسیه ماهواره هشدار موشکی به فضا فرستاد

0 168

روسیه یکی دیگر از ماهواره‌های نسل بعدی هشدار موشکی خود را به‌وسیله ماهواره‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز چهارشنبه ۲۴نوامبر (۳آذر) ساعت ۱۳:۰۶ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام شد و طی آن ماهواره کاسموس-۲۵۵۲ (Kosmos-2552) در مداز زمین قرار گرفت.

این ماهواره به چهار ماهواره دیگر این سری می‌پیوندد که طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ به مدار تزریق شده‌اند. ماهواره‌های مذکور که با نام توندرا-۱۵ال (Tundra-15L) نیز شناخته می‌شوند، در یک مدار بیضوی با اوج ۳۸۵۵۲ کیلومتر و حضیض ۱۶۲۶ کیلومتر از زمین قرار دارند. دلیل انتخاب چنین مداری این است که ماهواره‌های مورد بحث مدت زمان بیشتری بر فراز نیمکره شمالی کره خاکی باشند، چرا که روسیه در این نیمکره واقع شده است.

ماهواره نظامی
نمای ماهواره‌های توندرا‍-۱۵ال

گفته می‌شود این ماهواره‌ها محموله ارتباطی مخصوصی را حمل می‌کنند تا در صورت وقوع جنگ هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. ماهواره‌های توندرا-۱۵ال از باس ماهواره‌ای USP بهره می‌برند و دو شرکت روسی آراس‌سی انرگیا (RSC Energia) و TsNII Kometa آن‌ها را ساخته‌اند. روسیه این ماهواره‌ها را جایگزین ماهواره‌های US-K و US-KMO متعلق به سامانه‌ای موسوم به اوکو-۱ (Oko-1) می‌کند. سامانه جدید هشدار موشکی این کشور کوپل (Kupol) نام دارد.

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که آن را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته‌اند. ماهواره‌بر مذکور دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱بی (Soyuz 2.1b) استفاده شد. سایوز ۲.۱بی قادر به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

سایوز-۲ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع با طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است. همچنین یکی از مراحل فوقانی آن فرگات (Fregat) نام دارد که در این عملیات پرتاب از آن استفاده شد. این مرحله با ۱.۵ متر طول دارای قطری معادل ۳.۳۵ است. سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۳۱ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار و برای آریان‌اسپیس ۸۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع nasaspaceflight space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62486
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها