فرانسه سه ماهواره جاسوسی به فضا پرتاب کرد

0 228

شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) در سومین پرتاب ماهواره‌بر وگا (Vega) در سال ۲۰۲۱ سه ماهواره جاسوسی را برای فرانسه به فضا فرستاد. این عملیات روز سه‌شنبه ۱۶نوامبر (۲۵آبان) ساعت ۰۹:۲۷ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی انجام شد و طی آن ماهواره‌های سرس-۱و۲و۳ (CERES-1&2&3) در مدار لئو قرار گرفتند.

ماموریت ماهواره‌های سرس جاسوسی سیگنال‌های الکترونیکی است که به‌طور مستقیم در ارتباطات مورد استفاده قرار نگرفته و به آن‌ها هوش الکترونیکی (Electronic Intelligence به‌اختصار ELINT) می‌گویند. ELINT زیرمجموعه سیگنال هوشمند (SIGINT) است که به‌طور کلی به جمع‌آوری اطلاعات از طریق رهگیری سیگنال اطلاق می‌شود. این ماهواره‌ها برای شناسایی و مکان‌یابی سیگنال‌های زمینی، مرکز کنترل و بخش‌های زمینی آن‌ها استفاده خواهند شد.

ماهواره جاسوسی
نمای ماهواره‌های سرس

ماهواره‌های سرس را اداره کل تسلیحات (Directorate General of Armaments) فرانسه اپراتوری می‌کند و با وزنی معادل ۴۴۶ کیلوگرم، از عمر طراحی ۸ سال برخوردارند. سازنده اصلی این ماهواره‌ها شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) بوده و باس آن‌ها را نیز شرکت فرانسوی-ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) ساخته است.

ماهواره‌بر وگا

ماهواره‌بر وگا دارای سه مرحله به‌همراه یک مرحله فوقانی موسوم به اویوم (AVUM) است. طول کلی این ماهواره‌بر ۳۰ متر بوده و هر بار پرتاب آن ۳۷ میلیون دلار هزینه دربردارد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳ متر و قطر سایر مراحل آن ۱.۹ متر است. وگا با وزنی معادل ۱۳۷ تن می‌تواند ۱۴۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشید آهنگ حمل کند.

ماهواره‌بر مذکور را آژانس فضایی ایتالیا (Italian Space Agency) و آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌طور مشترک ساخته‌اند و اولین ماموریت آن در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است. وگا با در نظر گفتن این پرتاب تاکنون ۲۰ ماموریت را به‌انجام رسانده است که ۲ مورد آن ناموفق بوده‌اند. مراحل اول تا سوم این ماهواره‌بر از سوخت جامد استفاده می‌کنند و مرحله فوقانی آن از سوخت مایع بهره می‌برد.

منبع rocketlaunch space.skyrocket nasaspaceflight wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62174
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها