راکت لب دو ماهواره سنجشی به فضا پرتاب کرد

0 39

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) به‌وسیله ماهواره‌بر الکترون (Electron) خود دو ماهواره از منظومه سنجش از دور بلک‌اسکای (BlackSky) را به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز پنجشنبه ۱۸نوامبر (۲۷آبان) ساعت ۰۱:۳۸ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی این شرکت در کشور نیوزلند انجام شد و طی آن هشتمین و نهمین ماهواره‌های شرکت آمریکایی بلک‌اسکای به مدار لئو تزریق شدند.

منظومه بلک‌اسکای متشکل از ماهواره‌های کوچک با وزنی در حدود ۵۰ کیلوگرم و طول عمر ۳ سال است. این ماهواره‌ها به سامانه‌ تصویربرداری موسوم به اسپیس‌ویو-۲۴ (SpaceView-24) مجهز بوده و از امکان تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) در چهار باند با قدرت تفکیک مکانی ۰.۹ تا ۱.۱ متر برخوردارند.

ماهواره
نمای ماهواره‌های بلک‌اسکای

ماهواره‌های مذکور در ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری از زمین مستقر هستند و از باس ماهواره‌ای اسکات (SCOUT) بهره می‌برند. ماهواره‌های بلک‌اسکای قادر به تهیه هزار تصویر در روز هستند و شرکت‌های آمریکایی اسپیس‌فلایت (Spaceflight Services)، اکسلیس (.Exelis Inc) و لئواستلا (Leostella LLC) آن‌ها را توسعه می‌دهند. اولین ماهواره منظومه مورد بحث سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده و قرار است در نهایت ۶۰ ماهواره از این منظومه در مدار قرار گیرند.

ماهواره‌بر الکترون

الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. با وجود اینکه طراحی ماهواره‌بر مذکور در ابتدا به‌گونه‌ای نبوده است که قابلیت بازگشت‌پذیری داشته باشد، راکت لب مدتی پیش آزمایش‌های بازیابی مرحله اول را با موقیا به‌انجام رساند و در این ماموریت نیز مرحله اول آن با موفقیت در آب‌های آزاد فرود آمد.

این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است. الکترون اولین بار در سال ۲۰۱۷ به فضا فرستاده شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۲ عملیات پرتاب داشته است که سه مورد آن ناموفق بوده‌اند.

ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است. گفتنی است کل هزینه پروژه ساخت ماهواره‌بر الکترون ۱۰۰ میلیون دلار برای راکت لب هزینه دربرداشته است.

منبع rocketlaunch space.skyrocket space wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62182
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها