شروع بازگشت بالگرد مریخی ناسا به نقطه آغازین

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا برای پانزدهمین بار در آسمان سیاره سرخ پرواز کرد تا گام اول را جهت بازگشت به نقطه صفر یا شروع فعالیت خود بردارد و بتواند برای ماموریت‌های آینده در مسیری تازه آماده باشد. این عملیات نسبتا کوتاه بود و فقط ۱۲۸.۸ ثانیه طول کشید که علاوه‌بر حرکت بازگشتی، به‌نوعی مشابه چهاردهمین پرواز، آزمایش شرایط پروازی هم محسوب می‌شد.

نبوغ در عملیات مذکور با طی حدود ۴۲۳ متر به نزدیکی محل فرود در پرواز نهم رسید تا کم‌کم به نقطه‌ای که در ابتدا ماموریت خود را آغاز کرده بود، بازگردد. فصل تابستان در مریخ فرارسیده و با گرم‌تر و رقیق‌تر شدن هوا، پرواز بالگرد از قبل هم سخت‌تر شده است؛ بنابراین این ربات کوچک تلاش می‌کند با افزایش دور ملخ‌ها همچنان توانایی پرواز در مریخ را حفظ کند.

نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود. بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند.

این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته است آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد. در همین رابطه بخو