درخواست ناسا برای آموزش هوش مصنوعی مریخ‌نورد استقامت

0 241

ناسا طی پروژه‌ای از تمام مردم خواسته است تا در آموزش هوش مصنوعی مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) برای شناسایی بهتر عوارض سطحی مریخ مشارکت کنند. برای این پروژه با نام AI4Mars تنها کاری که باید انجام شود نگاه به تصویر و علامت‌گذاری ویژگی‌های زمین‌شناختی آن است. این کار را اغلب افراد می‌توانند به‌طور مستقیم انجام دهند، اما برای یک ربات دشوار است.

وبسایت پروژه AI4Mars به کاربران امکان می‌دهد میان تصاویر مریخ‌نوردهای فرصت (Opportunity)، کنجکاوی (Curiosity) و استقامت یکی را انتخاب کنند. پس از انتخاب نوع تصاویری که کاربر می‌خواهد بررسی کند، چندین نشانگر مختلف به‌همراه توضیحات درباره هر کدام نمایش داده می‌شود. برای نمونه دوربین ناوبری (NavCam) از کاربر می‌خواهد شن، خاک یکپارچه که چرخ‌ها در آن کشش خوبی دارند، سنگ بستر و سنگ‌های بزرگ را شناسایی کند. برای مشاهده سایت پروژه AI4Mars می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

هوش مصنوعی, هوش مصنوعی مریخ‌نورد استقامت, آموزش هوش مصنوعی
(هوش مصنوعی)

ناسا با تمام این داده‌های برچسب‌گذاری‌شده، می‌تواند شبکه‌های عصبی را برای تشخیص عوارض سطحی مریخ بهتر آموزش دهد. در نهایت یک مریخ‌نورد می‌تواند بدون انتظار برای دستورهای تیم کنترل ماموریت و دریافت دستورهای دقیق برای کوچکترین حرکت، به‌اطراف بچرخد و نمونه‌ها را جمع‌آوری کند. آموزش هوش مصنوعی همچنین به شناسایی بهتر مهم‌ترین ویژگی‌های زمین‌شناختی کمک می‌کند و انسان را از بررسی و کاوش چندین گیگابایت داده نجات می‌دهد.

نتیجه آموزش هوش مصنوعی

نتیجه پروژه AI4Mars کنجکاوی، الگوریتمی با نام SPOC (سرواژه Soil Property and Object Classification) است. این الگوریتم هنوز در حال توسعه فعال است، اما به‌گفته ناسا هم‌اکنون می‌تواند ویژگی‌های مریخی را با درستی ۹۸ درصد شناسایی کند. تصاویر برچسب‌گذاری شده از مریخ‌نورد استقامت که شامل جزئیات بیشتری از جمله سنگ‌های تنها، سنگ‌ریزه‌های گرده-مانند و بافت ظاهری سنگ بستر هستند، الگوریتم SPOC را باز هم بهبود می‌دهند.

در برخی از تصاویر مذکور تقریبا همه اجرام از قبل برچسب‌گذاری شده‌اند، اما برخی دیگر احتمال دارد ناقص باشند. گفتنی است پروژه هوش مصنوعی کنجکاوی حدود نیم میلیون تصویر برچسب‌گذاری شده را ثبت کرد. البته هرچند برچسب‌گذاری ۲۰ هزار تصویر استقامت هم یک دستاورد خوب برای تیم ماموریت است، اما این میزان احتمالا خیلی بیشتر خواهد بود.

مریخ‌نورد استقامت

هوش مصنوعی, هوش مصنوعی مریخ‌نورد استقامت, آموزش هوش مصنوعی

ناسا توسعه‌ ماموریت مریخی استقامت را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و برای این منظور هزینه‌ای در حدود ۲.۷ میلیارد دلار متحمل شده است. استقامت با کمک تیم مهندسان کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) این سازمان ساخته شده و دارای ۶ چرخ آلومینیومی است که هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های کنجکاوی به‌شمار می‌‌روند. این کاوشگر مجهز به دوربین‌های پیشرفته‌ای است و انتظار می‌رود طی ماموریتش تصاویر با وضوح بالایی را به زمین مخابره کند.

منبع digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61145
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها