سیگنال دریافت‌شده از بیگانگان احتمالا ساخته انسان‌هاست

محققان نتیجه گرفته‌اند احتمالا سیگنال رادیویی دریافت‌شده از منظومه ستاره‌ای پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri) که به‌عنوان نشانه احتمالی بیگانگان بود، ساخته انسان‌هاست. سوفیا شیخ (Sofia Sheikh)، از دانشگاه کالیفرنیا برکلی (University of California, Berkeley) آمریکا، در‌این‌باره می‌گوید: «سیگنال‌ها در فواصل فرکانسی منظم در داده‌ها قرار گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد این فواصل با چندین فرکانس مورد استفاده توسط نوسانگرها که معمولا در دستگاه‌های الکترونیکی مختلف استفاده می‌شود، مطابقت دارد. بنابراین در مجموع این شواهد نشان می‌دهد این سیگنال مربوط به فناوری انسانی است؛ هرچند ما نتوانستیم منبع دقیق آن را شناسایی کنیم.»

پیش‌تر طبق بررسی داده‌های تلسکوپ‌ها یک سیگنال رادیویی کشف شده بود که محققان معتقد بودند از سمت ستاره پروکسیما قنطورس می‌آید. پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به خورشید است و البته ۴.۲ سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد. این ستاره آن‌قدر کم‌نور است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود.

شیخ ادامه می‌دهد: «ما همچنین می‌دانیم فرستنده قصد نداشته است سیگنالی با فرکانس ۹۸۲ مگاهرتز تولید کند، اما این سیگنال یک هارمونیک تصادفی ایجادشده بر اثر نوعی نقص الکترونیکی بوده است.» وی همچنین اظهار می‌کند: «این موضوع می‌تواند ناشی از یک دکل مخابراتی باشد که پس از مشاهده، تعمیر شده یا حتی ناشی از نوعی لوازم الکتریکی مصرفی کوچکی باشد که در نزدیکی تلسکوپ قرار داشته است.»

سیگنال دریافت شده از بیگانگان

تحقیقات آینده

نتیجه مثبت نتیجه‌گیری مذکور این است که نشان می‌دهد دانشمندان چگونه می‌توانند سیگنال‌های غیرمرتبط با فضا را تشخیص دهند. دانشمندان به تحقیقات خود ادامه می‌دهند و از روش‌های یادگیری ماشینی برای شناسایی فرکانس ارسالی اولیه استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر این مطالعه موفقیت‌آمیز باشد، شاید آن‌ها بتوانند جزئیات فناوری انسانی را ردیابی کنند که باعث ایجاد سیگنال مذکور شده است.

دریافت سیگنال رادیویی مرموز از نزدیک‌ترین ستاره به خورشید