دریافت سیگنال‌های رادیویی ناشناس از مرکز راه شیری

45

ستاره‌شناسان سیگنال‌های رادیویی ناشناس و عجیبی کشف کرده‌اند که ظاهرا از سمت یک شی در مرکز کهکشان راه شیری به‌سوی زمین می‌آیند. این سیگنال‌ها با الگوهای موجود برای منابع رادیویی متغیر، قابل درک نیستند و شاید باعث شکل‌گیری طبقه‌بندی جدیدی از اجرام ستاره‌ای شوند. مدل‌های سیگنال‌‌های مذکور نشان می‌دهد برخی از آن‌ها ممکن است به‌علت تداخل میدان‌های مغناطیسی بعضی سیاره‌ها و ستاره‌هایی شکل گرفته باشند که به‌ دورشان می‌چرخند؛ بنابراین بررسی آن‌ها می‌تواند به کشف سیاره‌های ناشناخته و دوردست منجر شود.

به‌گفته زیتنگ وانگ (Ziteng Wang)، محقق دانشگاه سیدنی (University of Sydney)، عجیب‌ترین ویژگی سیگنال‌های جدید این است که قطبش بسیار بالایی دارند؛ یعنی با وجود اینکه امواج آن‌ها فقط در یک جهت نوسان می‌کنند، اما این جهت با زمان دچار چرخش می‌شود. وی ادامه می‌دهد: «روشنایی جرم هم به‌طرزی چشمگیر و با ضریب ۱۰۰ تغییر می‌کند و به‌نظر می‌رسد به‌طور تصادفی روشن و خاموش می‌شود؛ رفتاری که پیش‌از‌این هرگز مشابه آن را ندیده بودیم.»

وانگ اظهار می‌کند: «در ابتدا فکر می‌کردیم این سیگنال‌های مرموز از یک تپ‌اختر (نوعی بسیار چگال از ستاره‌های مرده و به‌شدت در حال چرخش) باشند یا حتی در غیراین‌صورت از نوعی ستاره هستند که شراره‌های عظیم منتشر می‌سازد. اما سیگنال‌های منبع جدید با آنچه از انواع اجرام آسمانی شناخته‌شده انتظار داریم، مطابقت ندارد.»

سیگنال‌های رادیویی ناشناس

بسیاری از انواع ستاره‌ها در سراسر طیف الکترومغناطیس نور متغیر ساطع می‌کنند و با پیشرفت‌های فراوان در نجوم رادیویی، مطالعه این اجرام متغیر یا گذرا، زمینه پژوهشی گسترده‌ای را فراهم می‌آورد که به بشر در کاوش رازهای کیهان کمک می‌کند. تپ‌اخترها، ابرنواخترها، ستاره‌های درخشان و «انفجارهای سریع رادیویی» (FRB) همه و همه انواع اجرام آسمانی هستند که میزان روشنایی آن‌ها متغیر است.

این کشف نتیجه یک همکاری بین‌المللی میان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود استرالیا (CSIRO)، آلمان، آمریکا، کانادا، آفریقای جنوبی، اسپانیا و فرانسه بوده و با استفاده از رادیوتلسکوپ اسکاپ (ASKAP) در استرالیا و تلسکوپ میرکات (MeerKAT) در آفریقای جنوبی صورت گرفته است.

در همین رابطه بخوانید: 

ثبت دقیق‌ترین تصویر از اعماق فضا با امواج رادیویی اف‌ام

اخترشناسان از شناسایی اولین سیگنال‌های رادیویی یک سیاره فراخورشیدی خبر می‌دهند

منبع mehrnews digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59874
مطالب پیشنهادی اسپاش